آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

نقد دو روایت مشهور در کتاب آیت الله دستغیب

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲ ب.ظ

دو حدیث مشهور زیر در کتب آیت الله دستغیب آمده است. درون مایه هر دو داستان تقریباً یکی است:

1. حکایت مشهور کوزه گری حضرت نوح علیه السّلام

«... به مناسبت، روایتی مختصر از حیاة القلوب مجلسی نقل می شود: پس از آن که حضرت نوح (ع) نفرین کرد و همه کفار غرق شدند، ملکی در پیش او ظاهر شد. شغل حضرت نوح کوزه گری بود. کوزه هایی از گل درست می کرد و پس از خشک شدن می فروخت. ملک کوزه ها را یکی یکی از نوح می خرید و پیش چشمش آن را خرد می کرد و می شکست. حضرت نوح خیلی ناراحت شد و به او اعتراض کرد که این چه کاری است می کنی؟ گفت: به تو نیامده است، من خریده ام و اختیارش را دارم. حضرت نوح (ع) گفت: بلی لیکن من آن را ساخته ام. مصنوع من است. ملک گفت: کوزه هایی ساخته ای نه این که خلق کرده ای. اینک من که آن را می شکنم تو ناراحت می شوی. چطور نفرین کردی که این همه خلق خدا هلاک گردند؟! بنابرآن چه در علل الشرائع است، پس از این قضیه حضرت نوح ع از بس گریه کرد تا نامش نوح گردید.» (استعاذه، آیت الله دستغیب، صص139 و 149 ، دفتر نشر اسلامی، قم، 1386)

نه در کتاب حیاة القلوب علّامه مجلسی (ره) و نه در کتاب علل الشرائع شیخ صدوق (ره) هیچ اثری از حکایت کوزه ساختن نوح و کوزه شکستن مَلَک نیست و معلوم نیست چرا آیت الله دستغیب آن را صریحاً به کتاب حیاة القلوب نسبت داده است! بلکه چه بسا از ظاهر کلامش برمی آید که به علل الشرائع هم نسبت داده است.

البته این داستان با اختلاف بسیار کم، در مصیبت نامه عطار نیشابوری نقل شده و نیاز به تذکّر نیست که مرویّات این صوفی نیشابوری ارزش تاریخی-حدیثی و اعتبار علمی ندارد: «نوح پیغامبر چو از کفار رست/ با چهل تن کرد بر کوهی نشست/ برد یک تن زان چهل کس کوزه گر/ برگشاد او یک دکان پر کوزه در/ جبرئیل آمد که میگوید خدای/ بشکنش این کوزه ها ای رهنمای / نوح گفتش آن همه نتوان شکست/ کین بصد خون دلش آمد بدست/ ... باز جبریل آمد و دادش پیام/ گفت میگوید خداوندت سلام/ ... همتی را بر همه بگماشتی/ لاتذر گفتی و کس نگذاشتی / یک دکان کوزه بشکستن خطاست/ یک جهان پر آدمی کشتن رواست/ خود دلت میداد ای شیخ کبار/ زان همه مردم برآوردن دمار ...»

 2. روایت مشهور مقایسه گناه یأس و گناه قتل شصت سیّد

آیت الله دستغیب در کتاب گناهان کبیره پس از آن که داستان مشهور حمید بن قحطبه و کشتن شصت سیّد علوی را از عیون اخبار الرضا (ع) نقل کرده، در پایانش می نویسد: «مرویست که پس از ورود حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به خراسان، عبدالله نیشابوری داستان آن ملعون و یأس او را از پروردگار عالم برای حضرت نقل نمود؛ فرمود: وای بر او، آن یأسی که حمید از رحمت الهی داشت، گناهش از قتل آن شصت نفر علوی بیشتر است.»  (گناهان کبیره، ج1، پاورقی ص78 ، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هجدهم، 1383)

این تتمّه نه در عیون اخبار الرضا (ع) و نه در منابع معتبر دیگر وجود ندارد (نک: عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص108 ؛ نشرجهان- کامل بهائى ؛ ص71 ؛ نشر مرتضوی؛ چاپ اوّل) و معلوم نیست از کجا به داستان اضافه شده است. ممکن است ناشی از خلط تدریجی نوشته ها و گفته های شارحان با اصل داستان بوده باشد. مثلاً سید نعمت الله جزائری پس از نقل حکایت، توضیحات مشابهی داده است. (نک: ریاض الأبرار فى مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج‏2 ؛ ص312 - الأنوار النعمانیة ؛ ج‏3 ؛ ص74- لوامع الانوار فی شرح عیون الاخبار، ص28، نسخه خطی شماره 78332 کتابخانه مجلس)

 

نظرات  (۵)

به جز کتاب عطار در جامع النورین ملا اسماعیل سبزواری ص 122 هم این حکایت نوح علیه السلام آمده
پاسخ:
متشکرم
با توجه به این که جامع النورین سبزواری کتابی بسیار متأخر و مربوط به قرن 14 است، نمی توان به عنوان منبع به آن نگریست.

سلام علیکم

الان اثبات کردید که مرحوم شهید دستغیب صوفی مسلک بوده؟ با اشاره به 2 حدیث از تمامی مطالب کتاب های ایشان.

روز و شب خواب تضعیف عرفا را میبینید ولی روز به روز گرایش مردم به حق بیشتر می شود. از بین مخالفان فلسفه و عرفان یک خمینی به ما نشان بدهید.

پاسخ:
وعلیکم السلام
مگر شما همه بحث ها را از عینک نقد صوفیه و دفاع از آن می بینید؟!
در این بحث هدفی جز بررسی این دو روایت مشهور نبوده است.
یکی از اهداف اصلی وبلاگ بررسی اعتبار روایات است؛ چه ربطی به تصوف داشته باشد چه نداشته باشد؛ بلکه روایات ردّ صوفیه نیز بارها نقد شده است به مطالب دیگر کانال رجوع کنید تا روشن شود. 




عیون اخبار جلد دو صفحه 100 داستان قتل سادات توسط ابن قحطبه اومده

وقتی در این مورد چرت گفتی در مورد کوزه هم امکان چرت گوییت قوی هست. همین که در کتاب مرحوم سبزواری این حدیث اومده پس ممکنه در این باره هم چرت گفته باشی

آخه تو رو چه بهتان زدن به شهید ؟ 

 

خاک برسرت با این محقق بودنت

پاسخ:
۱. این که در عیون اخبار داستان قتل سادات آمده چیزی است که در خود متن هم نوشته ام و آدرس داده ام؛ بحث درباره تتمه داستان یعنی سخن امام رضا درباره امکان توبه ابن قحطبه است که در عیون اخبار الرضا نیست. 
۲. در متن بهتانی زده نشده است.
۳. درباره کتاب سبزواری پاسخ ذیل پیامهای پیشین داده شد.

حالا نیازی نبود که بر اسم آیت الله دستغیب در عنوان متمرکز شود. هیچ کس معصوم نیست . همان نقد سند روایت کافی بود

من که این مطالب را می خوانم وانکار شمارا که این مطالب در کتب فلان وفلان نیامده ودستغیب وفلانی ازکجا گفته اند برای برسی صحت سقم حرف شما چکارکنم این کتابها که مقابل من نیست که ببینم شما درست مگویید یا نه ولی به اقای دستغیب و عطار اطمینان دارم چون برای بسیاری ثابت شده اند مگر شما صفحه آن کتب راهم دراینجا برای مطالعه من ودیگران قراردهید.ممنون تا نبینم باور نکنم.

پاسخ:
باور نکنید! اگر برایتان مهم بود مراجعه کنید و بررسی کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی