آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

شیخ حسنعلی نخودکی و برداشتن حبّه قند!

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۲۷ ق.ظ

 

قبلاً دروغ پردازی های علی مقدادی فرزند حسنعلی نخودکی را در کتاب «نشان از بی نشان ها» درباره تولّد آیت الله سید محمدعلی قاضی امام جمعه تبریز نشان دادیم. همچنین یکی از کرامات دروغ آن را درباره علی بن سهل اصفهانی صوفی بررسی کردیم.
 
اکنون یکی دیگر از کرامات ایشان را بنگرید:
علی مقدادی در حکایت 77 از جلد اوّل کتاب نشان از بی نشان ها می نویسد:
«نیز آقای حاج سید محمد دعائی نقل کردند که مدتی بین اصفهان و یزد مخاصمه و ستیز بود و کسی بین این دو شهر رفت و آمد نمی کرد. من نیز مدتی بود که از پدرم که در یزد بود خبر نداشتم و نگران بودم. مشکل خود را خدمت حضرت شیخ عرض کردم. ایشان فرمودند: امروز عصر نزد شما می آیم و قلیانی می کشم. عصر که تشریف آوردند، پشت میز کوچکی نشستند و چند دقیقه در خود فرو رفتند و سپس حبه قندی به من دادند و فرمودند: هم اکنون پدر شما با همشیره تان نشسته و چای می خوردند و می خواستند این حبه قند را به همشیره تان بدهند که از دستشان افتاد و من هم برداشتم و هر دو سالم و خوب هستند. شکل حبه قند که چهارگوش بود، کاملا مشابه با قندهای پدرم بود؛ زیرا که ایشان عادت داشت قند را به صورت چهار گوش می شکست. چندی بعد که موفق به ملاقات پدرم شدم، واقعه قند آن روز را برایش نقل کردم و ایشان نیز آنرا تأیید کرد و گفت ما آن روز نفهمیدیم که حبه قند وقتی از دست من افتاد چه شد که به کلی ناپدید شد.»
 
البته می توان به عنوان یک احتمال فرض کرد افرادی به کمک جنّیان چنین کارهایی انجام دهند؛ ولی چون کتاب «نشان از بی نشان ها» پر از دروغ است، اصل وقوع این ماجرا بعید است. فرضاً این ماجرا را بپذیریم؛ شیخ حسنعلی نخودکی به چه حقّی در امور داخلی خانه مسلمانان تصرّف کرده و در روابط خانوادگی مرد مسلمانی با دخترش -که نسبت به نخودکی نامحرم است- تجسّس نموده و از همه بدتر حبّه قندی را که مال دیگری است بدون اجازه از کیلومترها راه برده است؟! مگر شرع اجازه چنین تصرّفی می‌دهد؟! نسبت آن با عنوان سرقت چیست؟ وانگهی چه حکمت مهمّی در ارائه چنین کارهای خارق العاده ای وجود دارد؟! روشن است که اگر انبیاء و اوصیاء با درخواست از خداوند و اذن و امر او، معجزات یا کارهای خارق العاده ای نشان می دادند؛ همه بنا بر حکمتهای روشن و مهمّی در راستای تبلیغ دین خداوند بوده است؛ امّا صدور چنین کارهایی از امثال حسنعلی نخودکی، نامعقول، غیرحکیمانه و خلاف شرع است.
 
 

نظرات  (۴)

متأسفانه نقدی بود بسیار ضعیف.
بنده مؤید شیخ نخودکی نیستم. اما این شیوه ی نقد بسیار سست بود. کمی عالمانه تر .
این انتظاریست که از سایت داشتم. عالمانه تر نقد کنید.
پاسخ:
سلام علیکم
اگر بیشتر توضیح دهید و وجه ضعف را بیان کنید مؤثرتر خواهد بود. 
به هر حال آیا شکی هست که ربودن حبه قند از خانه دیگری به طریق غیر عادی اشکال دارد؟
سلام علیکم
متاسفانه نفوذ فرقه های صوفیه در جامعه شیعه قابل انکار نیست و جهل عوام نیز زمینه را برای این نفوذ بیش از پیش فراهم میکند . امثال نخودکی و رجبعلی خیاط ( از صوفیان فرقۀ اویسیه و مرید محبوب علیشاه مراغه ای) حتی در بین برخی حوزویان و عوام عمامه به سر برای خود کسب محبوبیت نموده اند ، در حالی که در احادیث نورانی حضرات معصومین علیهم السلام شاهد مذمت شدید نسبت به فرقه های صوفیه هستیم .
پاسخ:
و علیکم السلام و رحمه الله
درست میفرمایید
در مورد فرقه اویسیه و محبوب علیشاه مراغه ای اگر اطلاعات بیشتری دارید لطفا دریغ نفرمایید.

اول اینکه معلوم نبوده خواهر آقای دعایی به سن تکلیف رسیده بوده دوم اینکه وآقای نخودکی قند را به دعایی داده پس ندزدیده سوم اینکه ناقدین عرفا مشتی حسودان و خناسان هستند و مثلشان مثل بچه تنبل درس نخوانی است که شاگردان ممتاز و درس خوان کلاس را بچه خر خوان صدا می کنند و اینگونه تنبلی و خرفتی خود را می خواهند توجیه کنند.

پاسخ:
به ادعای نویسنده،بدون اطلاع و اجازه مثل جن رفته تو خانه مردم قندی را که می خواسته به دخترش بدهد برداشته آمده داده به برادرش!! اولاً که چی مثلا؟!ثانیاً در تعریف دزدی تجدید نظر کنید!

سلام علیک، ببینید اصولا این صوفی ها علوم غریبه کار می کرده اند نه عرفان و علوم غریبه آموختنی است و تایید خوبی شخص نیست، ایراد شما هم درست است مثلا حبه قند را خطف کرده که چی، به این عمل می گویند خطف یعنی ربودن و دزدین با کمک اجنه.. منم اشکالات زیادی در کتاب نشان از بی نشانها یافته ام... 

پاسخ:
وعلیکم السلام ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی