آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

علّامه تهرانی درباره مصباح الشریعة می نویسد:

«... سه نفر از آنان به سه امام، اختصاص بسیار نزدیک صورى و معنوى پیدا کردند: یکی از این سه نفر بایزید بسطامی بود ... دوّمى شَقیق بَلخى بود که بوسیله حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام از گناهان توبه کرد و اختصاص به آن جناب پیدا نمود. سومی معروف کرخی بود ... و مهم‏ترین دلیلى که ما در دست داریم و ثابت مى ‏کند که آن سه امام نسبت به این سه نفر از افاضه عالى ‏ترین معارف دینى مضایقه نمى ‏فرمودند، و نیز نشان مى ‏دهد که آن معارف از چه مقوله معارفى مى ‏باشد، کتاب «مِصباح الشّریعة» است که حاوى احادیثى در حقائق و معارف است که امام جعفر صادق بیان فرموده و در هنگامى که شقیق‏ بلخى ملازم حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام بوده، به دستور آن حضرت یکى از خواصّ اهل علم که نسبت قرابت به آن جناب داشته و احادیث مذکور را ضبط کرده، به شقیق‏ بلخى مى ‏سپارد و شقیق‏ آنها را براى خِصّیصین از اهل معرفت و تصوّف بیان مى ‏کند.» (الله شناسى ؛ ج‏3 ؛ ص323؛ انتشارات علّامه طباطبایی؛ چاپ چهارم)

1. مهمّ ترین دلیل ایشان مصباح الشریعة است!! در حالی که اوّلا به طور مفصّل ثابت شده است که مصباح الشریعة از امام صادق علیه السّلام نیست بلکه مجموعه ای است از کلمات تحریف شده صوفیه که به نام معصومین و اصحابشان رواج یافته است. رجوع کنید به: مقاله نقد مصباح الشریعة  و ثانیاً هیچ دلیلی بر ارتباط مصباح الشریعة با بایزید بسطامی یا معروف کرخی و حتی شقیق بلخی وجود ندارد.

2. هیچ گزارشی وجود ندارد که این جملات را تأیید کند: «هنگامى که شقیق‏ بلخى ملازم حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام بوده، به دستور آن حضرت یکى از خواصّ اهل علم که نسبت قرابت به آن جناب داشته و احادیث مذکور را ضبط کرده، به شقیق‏ بلخى مى‏سپارد.»!!

ایشان از کجا کشف کرده که شقیق در هنگام ملازمت با امام کاظم (ع) این کتاب را دریافت کرده است؟! از کجا دانسته که این انتقال به دستور امام کاظم علیه السّلام بوده است؟! از کجا فهمیده که دستور حضرت به یکی از خواصّ اهل علم بوده است؟! از کجا فهمیده که آن عالم با حضرت نسبت قرابت داشته است؟! از کجا دریافته که شقیق بلخی آن را برای خصّیصین از اهل معرفت نقل کرده است؟! این خصوصیّات و جزئیّات را از کجا آورده، در حالی که هیچ نقل و روایتی بر آن دلالت ندارد؟! هیچ یک از این ادّعاها مقرون به دلیل نیست و تنها صورت تحکّم و کذب دارد. تحقیقات نیز چنان که گفتیم به طور قطعی ثابت می کند مصباح الشریعة اثری متأخر است که از تحریف کلمات صوفیه به و نسبت دادن آن به امامان علیهم السّلام به وجود آمده است! )نک: مقاله نقد مصباح الشریعة )

نظرات  (۱)

مقاله بسیار عالی بود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی