آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

از طریق فرم زیر می توانید با من تماس بگیرید.

دقت کنید که برای دریافت پاسخ پیام های خصوصی -اگر از طریق اکانت خود در بلاگ وارد نشده‌اید- لازم است نشانی ایمیل خود را وارد کنید؛ در غیر این صورت امکان پاسخ به صورت خصوصی وجود ندارد.

نظرات  (۱۵)

  • عبدالله فانی
  • یکی از دوستان وبلاگ پرسیده‌اند:

    آیا روایت معتبری در توصیه به خواندن زیارت عاشورا در هر روز و دور از حرم حسینی وجود دارد؟

    پاسخ:

    مهم ترین منبع زیارت عاشورای معروف دو کتاب کامل الزیاراتِ ابن قولویه و مصباح المتهجدِ شیخ طوسی است. 

    در کامل الزیارات در انتهای حدیث آمده است:

    قَالَ عَلْقَمَةُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْبَاقِرُ ع یَا عَلْقَمَةُ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَزُورَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّیَارَةِ مِنْ دَهْرِکَ فَافْعَلْ فَلَکَ ثَوَابُ جَمِیعِ ذَلِکَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى.  (کامل الزیارات، باب 71 ص179)

    یعنی ای علقمه اگر توانستی هر روز از عمرت حسین (ع) را با این زیارتنامه، زیارت کنی، همه این ثواب‌ها را خواهی داشت ان شاء الله.

    در مصباح المتهجّد نیز همین جمله آمده است با این تفاوت که به جای «دهرک»، «دارک» آمده است. (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج‏2 ؛ ص776)

    یعنی ای علقمه اگر توانستی هر روز از میان خانه‌ات حسین (ع) را با این زیارتنامه، زیارت کنی، همه این ثواب‌ها را خواهی داشت.

    در هر صورت این جمله نشان می‌دهد که این زیارتنامه منحصر به روز عاشورا و زمین کربلا نیست؛ با این حال چون در متن زیارتنامه عبارت «هذا یوم» به کار رفته است؛ اگر در غیر روز عاشورا خوانده شود، لازم است این عبارت را تغییر داد تا از نظر معنا درست باشد؛ چنان که علامه مجلسی نیز تذکر داده است. (بحار الانوار، ج98، ص302)

     

     

    حاضر هستید با بنده مباهله کنید؟
    هر جا و هر وقت که شما بگید!
    اگر بله به ایمیل بنده اطلاع بدید!

    پاسخ:
    نه بزرگوار. شما اگر لازم است و صلاح می‌دانید از همان دور لعن و نفرین کنید!

    سلام علیکم

    آقای مصباحی چرا یک سایت مذهبی که حاوی مطالب علم حدیث و دیگر موضوعات هست را این گونه آغشته به مسایل نامربوط می کنید اولا معلوم نیست برای چه می خواهید مباهله کنید، ثانیا نمی دانید مباهله را برای چه کار انجام می دهند. لطفا اگر استدلالی در مقابل نوشته های نویسنده درارید شرح دهید تا همه مراجعه کنندگان استفاده کنند.

    با سلام

    می خواستم نظر شما را در مورد این روایت: من اراد ینظر الی میت یمشی فلینظر الی علی بن ابی طالب

    پاسخ:
    وعلیکم السلام و رحمة الله

    تحقیق مفصل نداشته ام اما اجمالا این حدیث در رساله سیر و سلوک منسوب به سید بحر العلوم آمده و از آن جا به کتاب لب اللبابِ سید محمد حسین طهرانی و الانوار الساطعة شیخ جواد کربلایی راه یافته است.
    خود سید محمد حسین طهرانی در پاورقی رساله سیر و سلوک میگوید با وجود فحص زیاد آن را نیافته و تنها در تفسیر ملاصدرا بر سوره سجده دیده که آن را به صورت «فلینظر الیّ» آورده است.

    امّا با جستجو در منابع عرفانی به نظر می رسد پیش از هر دو تحریر «فلینظر الی علی بن ابی طالب» و «فلینظر الیّ» آن چه رواج داشته «فلینظر الی ابی ابکر بن ابی قحافة» بوده است. عین القضات همدانی در التمهیدات و میبدی در کشف الاسرار و عبد القادر گیلانی در سر الاسرار و مظهر الانوار و ابویاسر بدلیسی در بهجة الطائفة و سهروردی در عوارف المعارف و عبدالرزاق کاشانی در کشف الوجوه و جامی در هفت اورنگ و قیصری در شرح فصوص و محمود بن عثمان در مصباح الهدایة و عبد الوهاب شعرانی در الطبقات الکبری و همو در یواقیت و لواقح الانوار و ناصر گیلانی در حکم الفصوص و احمد بن ابراهیم بن علان در حکم الغوثیة همگی این حدیث را با نام ابوبکر ذکر کرده اند و این ها همه بر ملاصدرا و رساله منسوب به سید بحر العلوم مقدم بوده اند.

    ملاصدرا در ایقاظ النائمین روایت را با حذف نام ابوبکر و به صورت «فلینظر الی» آورده است و برای «فلینظر الی علی بن ابی طالب» منبعی متقدم بر رساله سیر و سلوک پیدا نشد.

    نتیجه: ظاهرا این روایتی است که صوفیان سنی برای ابوبکر جعل کرده اند و سپس صوفیان شیعه آن را با حذف نام ابوبکر تحریف کرده و سپس نام علی بن ابی طالب علیه السلام را به آن افزوده اند. ملاصدرا و نویسنده رساله سیر و سلوک در این زمینه متهم هستند هر چند ممکن است هیچ یک جاعل اصلی نباشند و از منبع واسطه ای این تحریر تحریف شده را گرفته باشند.

    این احتمال هم قوی است که روایت جعلی درباره ابوبکر ریشه در سخنان دیگری از صوفیه داشته باشد؛ چون غالبا سیر جعلیات عرفانی منسوب به اهل بیت (ع) این گونه است که ابتدا سخنانی از برخی صوفیه صادر میشود و کم کم مشهور میشود. سپس در فضای صوفیان سنی این حدیث به پیامبر (ص) یا یکی از خلفای چهارگانه یا گاه دیگر صحابه و تابعین منسوب میشود. سپس وارد فضای صوفیان شیعی -که متأخر از صوفیان سنی هستند- میشود و به نام امیر المؤمنین ع یا امام صادق ع یا یکی از ارکان تشیع شهرت می یابد.
  • پارسی نویس
  • سلام

    به ما سر بزنید و اگر دوست داشتید مارو دنبال کنید؛ با آرزوی موفقیت!

    پاسخ:
    وعلیکم السلام 
    چشم
    ممنون

    با سلام

    نظر جناب عالی در مورد سندیت و دلالت روایتی که از حضرت سیدالشهداء صلوات الله علیه نقل شده است که إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی چیست اگر مرقوم بفرمایید ممنون می شوم.

    پاسخ:
    وعلیکم السلام 
    بنده تحقیق نکردم ولی از کسانی که تحقیق کرده اند شنیده ام که میگویند تاریخ ابن اعثم چندان مورد اعتماد نیست و تا حدی حالت داستانی دارد و نیز میگویند بخشی از این روایت شبیه خطبه منسوب به یزید بن ولید اموی است که در تاریخ خلیفة بن خیاط روایت شده است. جز این شنیده ها اطلاع بیشتری ندارم.

    سلام

    نظر شما در خصوص این که این قسمت از زیارت عاشورا "اللهم خص انت اول ظالم تا آخر " از لحاظ سند و متن اشکال دارد چیست؟

     

    پاسخ:
    وعلیکم السلام
    بنده تحقیق نکردم و نظری ندارم.
    البته چند مقاله درباره‌اش نوشته شده است که می‌توانید از noormags و سایت‌های دیگر جستجو و دریافت کنید.
  • عبدالله فانی
  • شخصی به نام «م م» در بخش تماس با من نوشته اند:

     

    «با سلام بنده حاضرم در خصوص نکاتی که  حکایت از جهل و بیسوادی نویسنده متن فوق می کند،  مناظره نمایم و با دلایل محکم ثابت خواهم کرد که جهل مرکب یعنی؟؟؟»

     

    بزرگوار اولا معلوم نیست جمله شما ناظر به کدام متن فوق است!

    ثانیا شما پیام خصوصی فرستاده اید و هیچ ایمیل یا راه ارتباطی دیگری هم معرفی نکرده اید! این چه نوع مناظره ای است که نه موضوعش معلوم است نه راه تماس با طالب مناظره؟!

     

  • مرتضی بهرامی خشنودی
  • سلام علیکم.
    در بارۀ حدیث کساء مشهور کاری انجام داده اید؟

    جستجو کردم چیزی پیدا نشد

    پاسخ:
    وعلیکم السلام نه کار خاصی انجام ندادم. البته اجمالا که وضعیتش معلوم است.

    سلام

    من تازه امروز با وبلاگتون آشنا شدم . هر چی گشتم ، حتی یه "درباره من "ساده هم پیدا نکردم .چهار ساله وبلاگ دارین . یه بیوگرافی ساده هم نذاشتین ؟ می خواستم بدونم :

    اسم شریفتون رو (این رو نخواستین هم نگین )

    دین و مذهب تون چیه ؟ شیعه هستین ؟ اهل سنت هستین ؟ صوفی ؟ مسیحی ؟ یهودی ؟ بودیست ؟ چی ؟ چی رو قبول دارین ؟ (ولی این رو حتما بگین این برام خیلی مهمه )

    کجا درس خوندین ؟ حوزه ؟ طلبه این ؟ دانشگاهی ؟ چی؟مدرک ؟ سطح ؟ 

    اصلا هیچ چی نگفتین که کی هستین تخصصتون چیه .

    حتی سایت و وبلاگ های تو پیوند هاتون ، هم هیچ "درباره من " ندارن . 😲🙄

     

    باتشکر

     

    پاسخ:
    وعلیکم السلام و رحمة الله
    مطالب گویا هست. 
    مذهب شیعه است چنان که از مطالب وبلاگ روشن است.

    سلام - یک سوال شما شیعه وهابی هستین ؟

    پاسخ:
    وعلیکم السلام
    خیر

    سلام مجدد-سیر مطالعاتی برای من که دانش دینی کمی دارم پیشنهاد بدید . می خوام دین رو از زاویه نگاه شما هم ببینم - چون مطالبی که در وبلاگ آمده پراکنده هست

    پاسخ:
    وعلیکم السلام و رحمة الله
    بنده آن قدر به ابعادِ مختلف دین و کتابهایی که در هر جهت نوشته شده اشراف ندارم که سیر مطالعاتی کلّی برای شناخت دین معرفی کنم. به صورت جزئی اگر موضوع خاصی را بفرمایید شاید بتوانم کمک کنم.
  • سید حسن روحبخش
  • سلام علیکم
    مطالب خوبی دارید، شکر الله سعیکم
    آیا در مورد آقای مجتهدی (صوفی معروف) از کتب خاطرات مرتبط با ایشان، نسبت به مطالب صوفیانه ایشان، مطلبی جمع آوری نشده؟ خودتان مطلب خاصی ندارید؟

     

    پاسخ:
    وعلیکم السلام
    خیلی ممنونم
    نه متأسفانه مطلبی ندارم.

    سلام علیکم

    تشکر از مطالب جناب عالی

    اگر لطف کنید ایمیلی به بنده بزنید جهت آشنایی بیشتر

    متشکرم

    پاسخ:
    وعلیکم السلام و رحمة الله
    ممنونم 
  • حسن صادقیان
  • خواستم تشکر کنم.

    از تحقیق تون در مورد دعای «یا من ارجوه» بسیار استفاده کردم.

    خدا خیر دنیا و آخرت عنایت کند.

    پاسخ:
    ممنونم از لطفتان
    جعلکم الله مع محمد و آل محمد فی الدنیا والآخرة
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی