آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

گاهی ادّعا می شود نسخه هایی از حدیقه الشیعه وجود دارد که پیش از تالیف کاشف الحق (سال ۱۰۵۸)کتابت شده است. این ادعا صحیح نیست و همه نسخ شناخته شده حدیقه پس از تالیف کاشف الحق کتابت شده اند.

تنها درباره دو نسخه کتابخانه مجلس به شماره ۵۷۳۰ و نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی به شماره ۱۶۷۰ گفته شده که در قرن دهم کتابت شده است. (به فنخا رجوع شود.)

در توضیحات مربوط به نسخه کتابخانه مجلس آمده: "امتیازی که در نسخه حاضر است آن است که هم از قرن ۱۰ق. است و هم حمله بر متصوفه دارد و هم نسبت صریح به محقق اردبیلی و ارجاع به دیگر تالیفات او به تکرار در آن هست." (رک. : سایت کتابخانه مجلس http://dlib.ical.ir )

اما این توضیحات غلط است؛ زیرا با دریافت تصویر کامل نسخه از سایت بالا معلوم می شود که ابتدا و انتهای نسخه افتاده و نه تاریخ کتابت و نه کاتب آن معلوم نیست. پس چگونه ادعا شده که در قرن دهم کتابت شده است؟! ظاهراََ بین تاریخ کتابت و تاریخ تالیف (با فرض انتساب به مقدس اردبیلی) خلط شده است.

همچنین ادعای کتابت نسخه رضوی در قرن دهم بی اساس است. مشخصات و تصویر کامل این نسخه را در آدرس زیر ببینید:

http://digital.aqr.ir/newindex.aspx?pid=13&GID=1096423&ID=634970

مورد دیگر که مدافعان حدیقه الشیعه به آن دل بسته اند، تلخیص حدیقه الشیعه است که ادعا می شود در زمان حیات مولی احمد مقدس نوشته شده است. درباره این رساله و عدم اعتبارش در آینده توضیحی خواهم داد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی