آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

میرلوحی و حدیثی دیگر درباره غناء

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۴۰ ب.ظ

میرلوحی در کفایه المهتدی مدّعی دسترسی به کتابی از فضل بن شاذان درباره غیبت شده و روایات متعدّدی از آن نقل کرده است. این ادّعا بی گمان نادرست و روایات مذکور جعلی است. دلائل متعددی بر جعلی بودن این اخبار وجود دارد که به تدریج بیان خواهد شد.
مثلاََ یکی از این روایات، توقیع مشهور اسحاق بن یعقوب در زمان سفارت محمد بن عثمان عمروی (ره) است‌. (تصویر زیر)


چنان که می دانیم فضل بن شاذان در سال ۲۶۰ و در زمان حیات امام حسن عسکری (ع) از دنیا رفته و غیبت صغری را درک نکرده است؛ پس چطور ممکن است توقیعی از امام عصر را که در زمان نایب دوم صادر شده، روایت کند؟! 

یکی از روایات دیگری که به فضل بن شاذان نسبت داده، درباره ظهور دجال از اصفهان است که با توجّه به حساسیّت میرلوحی نسبت به اصفهان، برایش جذابیت خاصّی داشته است:
"ابن شاذان - علیه الرّحمة والغفران - می گوید: حدّثنا محمّد بن أبی عمیر رضی اللّهُ عنه قال: حدّثنا المفضّل بن عمر، عن الصّادق جعفر بن محمّد، عن أبیه عن آبائه عن أمیر المؤمنین علیهم السّلام قال: سُئل رسول الله صلّی اللّهُ علیه و آله و سلّم عن الدّجال، قال: انّه یخرج فی قحط شدید من بلدة یقال لها إصفهان من قریة تعرف بالیهودیّة عینه الیمنی ممسوحة، والأخری فی جبهته تضی ء کانّها کوکب الصّبح، فیها علقة، ینادی بأعلی صوته یسمع کلّ من کان ما بین الخافقین من الجنّ والانس، یقول: الیّ أولیائی! أنا الّذی خلق فسوّی و قدّر فهدی أنا ربّکم الأعلی! ففی أوّل یوم من خروجه یتبعه سبعون ألفاً من الیهود والأعراب و النّساء وأولاد الزّنا والمدمنین بالخمر و المغنّین و أصحاب اللّهو، و یجتمع عنده سحرة الجنّ والانس و یکون معه ابلیس و مردة الشّیاطین و کلّ شی ء من الأطعمة والأشربة، و یذبح له ولأصحابه من البقر والغنم والجِداء والحُملان و یحلب لهم ألبان البقر والغنم فی أیّ وقت ارادوه و هو فی کلّ یوم یقتل أحداً من أصحابه أو غیرهم، فیواریه أحدٌ من الشّیاطین، و یُری النّاس نفسه بصورته، فیخیّلهم الدّجال انّه یحیی و یمیت، و بذلک یغویهم أشدّ الاغواء، فیطوف البلدان راکباً علی حمارٍ أقمر، و الشّیاطین معه مع الطّبول و المزامیر و البوقات و کلّ آلة من آلات اللّهو، فیبیح الزّنا و اللّواط و سائر المناهی حتّی یباشر الرّجال النّساء و الغلمان فی أطراف الشّوارع عریاناً و علانیةً، و یفرط أصحابه فی أکل لحم الخنزیر و شرب الخمور و ارتکاب أنواع الفسوق و الفجور، و یسخّر آفاق الأرض الاّ مکّة و المدینة و مراقد الأئمّة علیهم السّلام فاذا بالغ فی طغیانه و ملأ الأرض من جوره و جور أعوانه، یقتله من یصلّی خلفه عیسی بن مریم علیهماالسلام."(کفایه المهتدی، ص۶۶۸، نشر دار التفسیر)
این روایت بر اساس روایت "نزال بن سبره" پردازش شده و متن و سند اصلی آن چنین است:
"حدثنا محمد بن ابراهیم بن إسحاق رضی الله عنه قال حدثنا عبدالعزیز بن یحیی الجلودی بالبصرة قال حدثنا الحسین بن معاذ قال حدثنا قیس بن حفص قال حدثنا یونس بن أرقم عن أبی سیار الشیبانی عن الضحاک بن مزاحم عن النزال بن سبرة قال خطبنا أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ع ... فقام إلیه الأصبغ بن نباتة فقال یا أمیر المؤمنین من الدجال فقال ألا إن الدجال صائد بن الصید فالشقی من صدقه و السعید من کذبه یخرج من بلدة یقال لها أصفهان من قریة تعرف بالیهودیة عینه الیمنی ممسوحة و العین الأخری فی جبهته تضی ء کأنها کوکب الصبح فیها علقة کأنها ممزوجة بالدم بین عینیه مکتوب کافر یقرؤه کل کاتب و أمی یخوض البحار و تسیر معه الشمس بین یدیه جبل من دخان و خلفه جبل أبیض یری الناس أنه طعام یخرج حین یخرج فی قحط شدید تحته حمار أقمر خطوة حماره میل تطوی له الأرض منهلا منهلا لایمر بماء إلا غار إلی یوم القیامة ینادی بأعلی صوته یسمع ما بین الخافقین من الجن و الإنس و الشیاطین یقول إلی أولیائی أنا ألذی خلق فسوی و قدر فهدی أنا ربکم الأعلی و کذب عدو الله إنه أعور یطعم الطعام و یمشی فی الأسواق و إن ربکم عز و جل لیس بأعور و لا یطعم و لا یمشی و لا یزول تعالی الله عن ذلک علوا کبیرا ألا و إن أکثر أتباعه یومئذ أولاد الزنا و أصحاب الطیالسة الخضر یقتله الله عز و جل بالشام علی عقبة تعرف بعقبة أفیق لثلاث ساعات مضت من یوم الجمعة علی ید من یصلی المسیح عیسی ابن مریم ع خلفه ..." (کمال الدین، ج۲، ص۵۲۶)
بعضی اضافات میرلوحی بر گرفته از روایات عامّی دیگر است؛ مثلاََ این که پیروان او یهود و زنان و بادیه نشینان اند (کمال الدین، ج۲، ص۵۲۹) یا این که شیاطین را به صورت مردگان در آورده و ادعای زنده کردن مردگان می کند. (سنن ابن ماجه، ج۲، ص۱۳۶۰_ مسند احمد بن حنبل، ج۴۵، ص۵۴۸، موسسه الرساله) و ...
امّا برخی اضافات او متفرّد است؛ مثلاََ این که دجال بر مرقدهای ائمه مسلّط نمی شود. خود تعبیر "مراقد الائمه" نیز جالب توجه است.
همچنین تاکید زیاد بر این که اصحاب دجّال اهل لهو و لعب و موسیقی و غنا هستند؛ گویا مختصّ همین روایت باشد. تا جایی که بنده جستم پیش از میرلوحی روایتی ندیدم که به ارتباط دجال با موسیقی و غنا اشاره کرده باشد. این نکته از آن رو مهم است که مبارزه با غنا از دغدغه های اصلی میرلوحی بوده و چنان که قبلاََ نشان داده ایم در همین راستا روایات و مطالب دیگری هم‌ جعل کرده است. ضمناََ این که در السنه مشهور است، از هر تار موی خر دجال آهنگی به گوش می رسد یا طبل و سازی از آن آویزان است، منبعی برایش نیافتم (جز برخی کتب بسیار متاخر غیر قابل اعتنا و بی سند.)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی