آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ (الانبیاء: ۱۰۵)

به سند صحیح از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: ذکر نزد خدا است و زبور کتابی است که بر داود (ع) نازل شده است ... 

مُحَمَّد [بن یحیی] عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ عَبْدِ الله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ الله ع‏ أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنْ قَوْلِ الله عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ مَا الزَّبُورُ وَ مَا الذِّکْرُ قَالَ الذِّکْرُ عِنْدَ الله وَ الزَّبُورُ الَّذِی أُنْزِلَ عَلَى دَاوُدَ وَ کُلُّ کِتَابٍ نَزَلَ فَهُوَ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ وَ نَحْنُ هُمْ. (الکافی ؛ ج۱ ؛ ص۲۲۵_ بصائر الدرجات ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۳۶)

به تواتر ثابت است که تعبیر اهل الذکر در قرآن، مخصوص اهل بیت (ع) است؛ ولی مخالفان آن را به معنای اهل کتاب دانسته و گاه به آیه "وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُور ..." استناد کرده و گفته اند: الذکر در این آیه به معنای تورات است.

اما بنا بر روایت بالا، مراد از "الذکر" در آیه همان ام الکتاب یا لوح محفوظ است که نزد خدا می باشد؛ چنان که فرموده: "و عنده ام الکتاب" (مرآة العقول ؛ ج‏۳ ؛ ص۲۱)

این تفسیر را از ابن عباس، سعید بن جبیر، مجاهد، ابن زید و ... نیز روایت کرده اند (نک: الدرالمنثور ، ج‏۴، ص۳۴۱_ التبیان للطوسی، ج‏۷، ص۲۸۳_ مجمع البیان، ج‏۷، ص۱۰۶) و می توان سخنانی از امیرالمومنین (ع)، ابن عباس و ابن جریج را شاهد درستی آن دانست. (نک: بحار، ج۵۴، صص۳۷۲ و ۳۷۵ و ج۷۴، ص۴۰۸ و ج۱۰۰، صص۳۴ و ۳۷) 

جالب آن که شیخ مفید (ره) این دیدگاه را مسلّم گرفته است: 

"اللوح کتاب الله تعالى کتب فیه ما یکون إلى یوم القیامة، و هو قوله تعالى یوضحه: و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الارض یرثها عبادی الصالحون فاللوح هو الذکر ..." (تصحیح اعتقادات الامامیه، ص۷۴_ متشابه القرآن و مختلفه، ج۱، ص۴۱)

با این همه جای تعجّب دارد که علامه طباطبایی این وجه را بدون هیچ توضیحی کنار گذشته است: 

"... و قیل: هو اللوح المحفوظ و هو کما ترى." (المیزان ، ج‏۱۴، ص۳۳۰)

نظرات  (۱)

در اینصورت من بعد ام الکتاب معنای نامأنوسی پیدا میکند و خلاف بلاغت قرآن است. ظاهر روشن و صریح قرآن و فضای نزول آیات به سادگی اینکه اهل ذکر همان اهل کتاب اند را می رساند با این حال با مشتی اخبار آحاد میخواهید اینطور قرآن را کج و ناراست معنا کنید..

پاسخ:
«بعد از ام الکتاب در زبور نوشتیم...» وجه نامأنوس بودن و عدم بلاغت را توضیح ندادید. درباره ظاهر و فضای نزول هم باید توضیح دهید چون صرف ادعا چیزی را روشن نمیکند. اخبار آحاد نیز در حد خود قابل اعتنا و مورد توجه‌اند. 
 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی