آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

اشعار منسوب به امّ البنین

شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۲۷ ق.ظ

اشعار مشهوری است که به امّ البنین نسبت داده می‌شود و شیخ عباس قمّی هم در منتهی‌الآمال، مفاتیح الجنان و سفینة البحار آن را نقل کرده و در نفس المهموم تصریح نموده که مصدر او «ابصار العین فی انصار الحسین» است. شیخ محمّد سماوی در این کتاب می‌نویسد:

«... و أنا أسترق جدّا من رثاء أمّه فاطمة أمّ البنین الذی أنشده أبو الحسن الأخفش فی شرح الکامل -و قد کانت تخرج إلى البقیع فی کلّ یوم ترثیه و تحمل ولده عبید اللّه فیجتمع لسماع رثائها أهل المدینة و فیهم مروان بن الحکم فیبکون لشجی الندبة- قولها رضی اللّه عنها:

یا من رأى العبّاس کرّ             على جماهیر النقد

و وراه من أبناء حیدر              کل لیث ذی لبد

أنبئت أنّ ابنی أصیب‏              برأسه مقطوع ید

ویلی على شبلی أما                ل برأسه ضرب العمد

لو کان سیفک فی ید              یک لما دنا منه أحد

و قولها:

لا تدعونّی‏ ویک أمّ البنین‏         تذکّرینی بلیوث العرین‏

کانت بنون لی أدعى بهم‏         و الیوم أصبحت و لا من بنین‏

أربعة مثل نسور الربى‏             قد واصلوا الموت بقطع الوتین‏

تنازع الخرصان أشلائهم‏           فکلهم أمسى صریعا طعین‏

یا لیت شعری أ کما أخبروا       بأنّ عبّاسا قطیع الیمین‏» (إبصار العین فی انصار الحسین، ص64، نشر دانشگاه شهید محلّاتی)

ظاهراً این اشعار نخستین بار در همین کتاب عرضه و به شیعیان شناسانده شده است. گر چه «ابوالحسن علی بن سلیمان الاخفش» راوی کتاب «الکامل فی اللغة و الادب» اثر استادش «ابوالعبّاس محمد بن یزید المبرّد» است و بر آن تعلیقاتی نیز دارد؛ امّا شرح مستقلّی از او بر این کتاب نیافتم. در کتاب الکامل و تعلیقات اخفش نیز چنین اشعاری یافت نمی‌شود.

سیّد عبدالرّزّاق مقرّم درباره این اشعار مطلبی از شیخ محمّد سماوی نقل کرده که بسیار درخور توجّه است:

«... و شرح الکامل المنسوب للأخفش لم أجد واحدا من أرباب التراجم ناصا علیه مع فحصی الکثیر لتراجم کل من سمّی بالأخفش. و أما الشیخ السماوی فکثیرا ما سألته عن مصدر هذا الشرح فلم أجد منه إلا السکوت، و قد صارحته بمعتقدی فی کون الأبیات له و أراد تمشیة الکلام بهذا البیان فعلى المولى سبحانه أجره ...!» (مقتل الحسین، صص355و 356، بیروت، مؤسسة الخرسان، 1426 ه.ق)

 


نظرات  (۱)

  • هادی خالقی
  • سلام.  کاش  شروح الکامل مبرد مثل : القرط ابن سعد الخیر بلنسی یا طرز القرط  و نکت الکامل ابن وقشی  و ابن السید (به همز  و کسر الف اول و سکون لام و  یاء )  که با هم چاپ شده اند یا شرح الکامل ابن استراگونی ابن الاشترکونی)  یا حتی رغبه الآمل  مرصفی را می دیدید و بجز اخفش کبیر به شروح  اخفش صغیر و اصغر و اوسط هم می پرداختید.
    پاسخ:
    و علیکم السلام متشکرم، چشم ان شاء الله. البته اگر شما رجوع کرده اید یا دسترسی آسان دارید نتیجه را بفرمایید. از نظراتتان درباره مطالب دیگر نیز بهره خواهیم برد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی