آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

ادب گفتار درباره خداوند

جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۰۱ ب.ظ

      ادبِ گفتار درباره مقدّسات بسیار مهمّ است؛ ولی متأسّفانه بسیاری از مردم در محاورات خود آن را دستِ‌کم می‌گیرند. خصوصاً درباره توحید و یاد و نام خداوند متعال حسّاسیّت، اندک و تعابیر ناهنجار، فراوان است. باید در فرصتی این تعابیر و الفاظ گردآوری و زشتی هر یک نشان داده شود؛ امّا نمونه‌ای که در سال‌های اخیر بسیار آزاردهنده و مشمئزکننده شده است، کاربرد سخیف و زننده‌ی واژه «خدا» به جای صفت شمارشی (=عدد) -غالباً با معدودِ «تومان»- در مقام مبالغه و غلوّ است؛ مثلاً می‌گویند: «خدا تومن پولشه!»

      سبحان الله! نمی‌دانم کسانی که این لفظ را به زبان می‌آورند به زشتی سخن خود آگاه نیستند؟! بزرگی خدا را کمّی و مقداری کرده و همان را هم در حدّ یک کالای پست و بی‌ارزش پایین می‌آورند! وَ ما قَدَروا اللهَ حَقَّ قَدرِه.

     ممکن است کسی بگوید: لفظ «خدا» معنای گسترده‌تری دارد و به غیر الله تبارک و تعالی- نیز گفته می‌شود.

پاسخ این است: اوّلاً در این نوع کاربرد، مقصود دقیقاً معنای خاصّ آن است؛ زیرا گوینده در مقام بیان بزرگی و شدّت است و چون در ذهن خود، خدا را نامتناهیِ مقداری فرض می‌کند؛ از باب مبالغه می‌گوید: «خدا تومن» یعنی بی‌شمار و بی نهایت و ثانیاً در عرفِ امروز، لفظ «خدا» منصرف به ذاتِ الله است؛ یعنی تا تصریح یا اشاره‌ی روشنی نباشد، کسی معنای دیگری برداشت نمی‌کند.

     و اگر کسی بگوید: در این گونه تعابیر، قصدِ جدّی وجود ندارد؛ پاسخ می‌دهیم: اگر قصدِ گوینده جدّی بود، کافر و مشرک می‌شد! چون قصد جدّی وجود ندارد، باید تذکّر داد که این تعبیر سفیهانه و موهِن از زبان مردم بیافتد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی