آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

 

محمّد محسن فرزند محمّد حسین طهرانی می‌گوید:

«مرحوم علّامه طهرانى بارها مى‌‏فرمود: علّامه طباطبائى فردى است که ملائکه بدون طهارت و وضوء نام او را بر زبان نمى‌‏برند، و او شخصیّتى است که قدر و منزلتش حتّى بر علماء و فقهاى عالی‌قدر مجهول و مخفى مى‏‌باشد.

به یاد دارم روزى در خدمت مرحوم علّامه طهرانى به منزل یکى از برجسته‌‏ترین تلامذه‌ی ایشان و حکماى معروف و مشهور رفته بودیم. صحبت از علّامه طباطبائى به میان آمد؛ آن شخص حکیم در توصیف ایشان گفت: ایشان شخصیّتى است که یک تَرک اولى، نه در خلوت و نه در جلوت از ایشان متمشّى نیست. پس از خروج از منزل، علّامه طهرانى رو به من کردند و فرمودند: این چه تعبیرى است که براى تمجید از علّامه طباطبائى آورده مى‌‏شود. علّامه طباطبائى کجا و امثال این تعابیر کجا؟! او در افقى است که از وصف و نعت بیرون است، و از تعریف و تمجید خارج؛ فعل او در وصف نمى‌‏آید تا به این نعوت و اوصاف توصیف گردد!

و باز وقتى کسى درباره‌ی ایشان گفته بود که: من ایشان را در مقام تکلیم دیده‌‏ام، چنان‌چه راجع به حضرت موسى علیه‌‏السّلام خداى متعال مى‌‏فرماید: «وَ کَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَکْلیما» ایشان فرموده بودند: این‌که مقامى براى علّامه طباطبائى نیست.» (حریم قدس، ص102، محمد محسن طهرانی، مکتب وحى‏، قم‏، چاپ اول: 1428 ه.ق.)

آری چنین‌اند صوفیان! هر یک لافی بزند، دیگری برای آن که بالادست او بزند، لاف بالاتری می‌زند! آن حکیم درباره علّامه طباطبایی گفته است:

«ایشان شخصیّتى است که یک تَرک اولى، نه در خلوت و نه در جلوت از ایشان متمشّى نیست.»

طبعاً این حکیم نه در خلوت علّامه راه داشته و نه در جلوت پیوسته با او بوده تا ترک اولی‌های او را شماره کند! پس ناچار در ذهن خود برهانی بر عصمت مطلق علّامه بافته بوده است که نه تنها او را از گناه و مکروه و خطا منزّه می‌دارد؛ بلکه از هر نوع ترک اولی که حتّی پیامبران و حجّت‌های خداوند نیز از آن مصون نبوده‌اند- پاک می‌سازد!! عجب آن که آقای طباطبایی آدمی ناشناس نبوده است و همه‌ی ما اگر او را ندیده و با او نشست و برخاست نداشته‌ایم، دست کم بسیاری از آثار او را دیده یا سخنان و حکایاتش را شنیده‌ایم! در همین کتاب‌های او چه بسیار اغلاط و کژی‌ها هست که به ندرت از علما دیده شده است.

امّا عجیب‌تر آن که علّامه طهرانی به همین مقدار غلوّ درباره‌ی علّامه طباطبایی که او را از پیامبران برتر نشانده- راضی نشده -و برای آن که معرفت خود را نسبت به علّامه طباطبایی عمیق‌تر و در واقع مقام خود را بالاتر نشان دهد- می‌گوید:

«این چه تعبیرى است که براى تمجید از علّامه طباطبائى آورده مى‌‏شود. علّامه طباطبائى کجا و امثال این تعابیر کجا؟! او در افقى است که از وصف و نعت بیرون است، و از تعریف و تمجید خارج؛ فعل او در وصف نمى‌‏آید تا به این نعوت و اوصاف توصیف گردد!»

معنای این جمله چیست؟! معنایش این است که آقای طباطبایی را نمی‌توان حتّی به عصمت ستود که شأن امامان و انبیاء است- چه آن که او از این مرتبه بالاتر است! خوب است این جمله را برای ما معنا می‌کردند! فعل اختیاری هر انسان مکلّفی از اقسام واجب و مکروه و مباح و مستحب و حرام خارج نیست و باز هر یک از این اقسام را می‌توان به انواع دیگری تقسیم کرد و مثلا از ترک اولی سخن گفت. امّا طهرانی مدّعی است که افعال علّامه طباطبایی از این اقسام خارج است و به این نعوت قابل وصف نیست! سبحان الله! آیا او در واقع می‌خواهد بگوید طباطبایی خدا شده است؟! چنان که امام علیه السّلام درباره اراده و فعل خدا فرموده است: «وَ لَا کَیْفَ‏ لِذَلِکَ کَمَا أَنَّهُ بِلَا کَیْفٍ‏.» (توحید الصدوق، ص147)

بار دیگر متکلّف خیال‌پردازی درباره آقای طباطبایی گفته است:

«من ایشان را در مقام تکلیم دیده‌‏ام، چنان‌چه راجع به حضرت موسى علیه‌‏السّلام خداى متعال مى‌‏فرماید: وَ کَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَکْلیما»

ببینید چطور این شخص، یک آدمی را که درسی خوانده و کتابی نوشته و البتّه هزار نقد به گفته‌ها و نوشته‌های او وارد است- به مقام وحی و نبوّت رسانده و او را با موسی کلیم الله (ع) برابر کرده است!

امّا طهرانی به همین مقدار راضی نشده و در واکنش به این ادّعای گزاف و اغراق‌آمیز گفته است:

«این‌که مقامى براى علّامه طباطبائى نیست.»

یعنی مقام علّامه طباطبایی آن قدر از رسول بزرگی چون موسی (ع) بالاتر است که اصلاً قابل قیاس نیستند! اساساً مقام تکلیم در پیشگاه طباطبایی بسیار پیش‌پاافتاده و حقیر است!البتّه اگر به حرف مفت باشد که در روزگاران، هزارهزاران صوفی بافنده، ذات و صفات خدا را میان خود تقسیم کرده و الوهیّت و ربوبیّت و نبوّت و امامت را به هم بذل و بخشش نموده‌ و در اوهام خود، صد چون آدم (ع) و نوح (ع) و ابراهیم (ع) و موسی (ع) و عیسی (ع) و محمّد (ص) و علیّ (ع) را به ریزه‌خواری خوان خود نشانده‌اند! امّا اگر پای عقل در میان باشد و هر دعوی را بر سر ترازوی سنجش بیاورند، این شیّادان روسیاه و بینوایان خیالباف کجا و آن سروران بشر صلوات الله علیهم اجمعین- کجا؟!

 

 

نظرات  (۷)

اینکه شما نمیفهمید چه دلیلی داره رد میکنید؟

اگر قرار باشه انسان هر چی رو نفهمید رد بکنه

این از جهل و عقب موندگی هست. متاسفم براتون

پاسخ:
ما نگفتیم نمی فهمیم! عرض کردیم می فهمیم باطل است. اگر جوابی به ادله دارید بفرمایید و گر نه تاسف دردی از من و شما دوا نمی کند.

سلام

در عظمت معنوی علامه ! استاد ! طباطبایی همین بس که هانری کُربن ماسون که اول بار به محضر ایشان شرفیاب شد ، چون علامه بصیرت باطنی و چشم برزخی داشتند ! باطن کربن و نیات شیطانی او را دید ! و همان جلسه اول او را طرد کرد !  و چندین سال  ! تابستانها  اجازه تشکیل جلسه با او را نداد !

پاسخ:
وعلیکم السلام

با سلام

مطالب دیگر این وبلاگ را مطالعه کرده ام، عموماً به روش علمی و مستند و مستدل نوشته شده اند و این خود جای تقدیر دارد.

اما به نظرم می آید در این مطلب، و چند مطلب مشابه، مثلاً دربارۀ مرحوم بهجت، کمی ناسنجیده و غیرعلمی نوشته اید و تحلیل کرده اید.

شما با استناد به نوشتۀ فرزند یک شخص، آن شخص را تخطئه کرده اید و تبتر جذابی هم بر آن زده اید.

واقعاً احتمال نمیدهید که مرحوم طهرانی چنین مطالبی را دربارۀ مرحوم طباطبایی نگفته باشد و فرزند ایشان، چنین تعابیری را برای اهداف خاصی بیان کرده باشد؟

به نظرم چون رویۀ این آقایان را که مشرب موسوم به عرفانی و فلسفی دارند، با معارف اهل البیت  (علیهم السلام) ناسازگار و مخالف میدانید، چنین شتابزده عمل کرده اید.

در این فقره، اگر اشکال و اعتراضی هست، به فرزند و فرزندان ایشان مزبوط است نه خود مرحوم طهرانی.

تصور میکنم بهتر است در این مطلب تجدیدنظر کنید و پیکان اعتراض خود را متوجه ناقل این تعابیر سازید نه کسی که در قید حیات نیست و در دفاع از خود عاجز است.

ان شاء الله حقی از دیگران بر دوش نحیف ما نباشد.

سپاس از شما

پاسخ:
وعلیکم السلام و رحمه الله
حق با شما است نباید درستی نقل فرزند علامه طهرانی را مسلم گرفت. البته در این خصوص چون نظائرش در آثار خود علامه طهرانی نیز زیاد است تسامح شد ولی تذکر شما بجا است و نباید تسامح شود.
  • ایلیا مولایی
  • علماء امتی أفضل من انبیاء بنی اسرائیل

    شما فرق بین اشتباه علمی و ترک اولی را میدانید؟

    واقعا خطاهای علامه در کتبش عجیب است و شما خطاشناس؟

    شوت تشریف نداشته باشیم یک وقت؟

  • سید محمد مهدی موسوی
  • بسم الله الرحمن الرحیم 

    الحمد الله ربالعالمین

    سلام علیکم به همه خوانندگان این متن

    کسی که آشنایی با سیره این بزرگان داشته باشد می داند که چقدر از این مطالب و نتیجه گیری ها شایعه و کذب است این بزرگان و اهانت به مقام انبیاء فرض کنید اصلا یک پیامبر مانند حضرت موسی علیه السلام به اذن الله عصا را تبدیل به اژدها کند حال اگر کسی بگوید در مقابل خلق عظیم و بندگی محض خدا این گونه کرامات ارزش بیشتری ندارند توهینی کرده 

    بروید درباره نگاه علامه طهرانی را به امام معصوم ببینید تا خیال نشود که ایشان توهینی کرده اند

    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا یاعلی فی امان الله 

    پاسخ:
    جملات واضح بود، ایشان مقام کلیم اللهی حضرت موسی (ع) را در برابر یک انسان معمولی مثل علامه طباطبایی تحقیر کردند. 

    سلام علیکم دوست گرامی🌸

    از صحبتی که اون حکیم کرده ،دستگاه منطق شما اون نتیجه گیری عصمت مطلق را کرده

    در بحث های علمی و اثباتی باید دستگاه منطق طرفین ارائه بشه بعد بحث صورت بگیره

    دوست گرامی با توجه به تفاوت بین دستگاه های منطق ، ارائه این مطالب باید با مشورت بزرگان دین حفظهم الله انجام بشه

    عصمت مطلق  مربوط به تمام طول حیات فرد هست(از بدو تولد تا مرگ)

    مراتب عصمت متفاوت هست ،همینطور که مراتب اولیا الهی متفاوت است.

    عصمت تفضلی که زیر سایه ی ولایت مطلق بدست میاد دست یافتنی است

    تنها راه آن اتصال به ولی الله الاعظم حضرت ولیعصر عج الله فرجه الشریف می‌باشد

    آنچه که هست و شکی در آن نیست:

    خدا 

    امام زمان علیه السلام

    خدا روزی ما را عشق به ساحت مقدس حضرت ولیعصر بکند

    عمر کوتاهست 

    وقت برای اینگونه جدال‌ها کافی نیست 

    پاسخ:
    وعلیکم السلام دلیل شما برای وجود مرتبه‌ای با عنوان عصمت تفضلی چیست؟ دلیل نقلی دارد یا عقلی؟ اگر دلیل نقلی دارد لطفا آیات و احادیثش را بفرمایید. اگر دلیل عقلی دارد لطفاً برهانش را ارائه کنید. در مباحث عقلی مربوط به عصمت در علم کلام، چنین چیزی مطرح نمی‌شود؛ در روایات هم دلیلی بر آن ندیدیم. اگر هست بفرمایید. اگر نیست چرا باید آن را بپذیریم و رد نکنیم؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی