آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

درباره معنای اولو الامر

جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۶:۱۸ ب.ظ
امام خمینی در 15 خرداد 1359 در جمع دانشجویان دانشکده‌ی افسری، در تشریح وظایف ارتش می‌گویند:

«... سعى کنند که به آن موازینى که در ارتش هست، موازینى که در سپاه پاسداران هست، موازینى که در سایر قواى انتظامیه هست، عمل بکنند. خیال نکنند که اطاعت از ما فوق طاغوتى است. خیر، اطاعت از ما فوق در جمهورى اسلامى و در لشکر اسلام، حکم اسلام است، حکم خداست. اطاعت از فرماندهان، که به یک تعبیر «اولى الامر» هستند، این در قرآن واجب شمرده مى‌شود و واجب است این.» (صحیفه امام، ج12، صص 408 و 409) 
ایشان آشکارا عنوانِ «اولی الامر» در آیه‌ی «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (النساء: 59) را بر فرماندهان نظامی (=امراء السرایا) تطبیق کرده‌اند. این سخن برگرفته از برداشتی رایج در میان اهل سنّت است (نک: جامع البیان، ج7، ص177) که در برابر تفسیر شیعیِ آیه، به آن متمسّک می‌‌شده‌اند. (نک: الکافی، ج2، ص513)
بنا بر برداشت شیعی، این آیه به امامان اهل بیت (ع) اختصاص دارد. این انحصار در روایات متعدّد مورد تأکید قرار گرفته است. (نک: البرهان، ج2، صص103-115) همواره موضع رسمی مفسّران شیعه درباره آیه همین بوده (نک: مجمع البیان، ج3، ص114) و متکلّمان شیعه نیز به انحاء گوناگون از آن برای اثبات عصمت اولی الامر استفاده کرده و کوشیده‌اند اختصاصش به امامان معصوم را نشان دهند. (نک: کشف المراد، ص372)
میرزای قمّی در این باره می‌نویسد:

«باید دانست که مراد از قول حق تعالی که فرموده است: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» به اتفاق شیعه، مراد از اولی الامر، ائمّه طاهرین -صلوات الله علیهم اجمعین- می‌باشند و اخبار و احادیثی که در تفسیر آیه وارد شده است بر این مطلب از حدّ بیرون است.» (سه رساله در نقد عرفان، ص263، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس)
با جستجو در منابع متعدّد حدیثی، تفسیری و کلامی شیعه می‌توان به درستی «اجماع» و «تواتر» مورد ادّعای میرزای قمی پی‌ برد.

نظرات  (۵)

احسنت.

کانال تلگرام نداره این وبلاگ؟

پاسخ:
@zecra

با سلام خدمت پژوهشگر محترم

عنوان این بحث رو که دیدم با علاقه روش کلیک کردم تا محتوای آن را ببینم، اما با یک بحث کوتاه و آبکی مواجه شدم.

بله مصداق اولوالامر در زمان امام صادق علیه اسلام، آن حضرت بود. الان چطور؟ این آیه الان کارایی نداره؟

اگر بفرمایید ما الان موظفیم به اهل بیت اقتدا کنیم، عرض میکنم پیش از اهل بیت، موظفیم به رسول خدا اقتدا کنیم و پیروی از اهل بیت از باب پیروی از رسول خداست و آنها از نظر شیعه بهترین مفسران دین پیامبر خاتم هستند.

اگر از زوایه بالا به موضوع نگاه شود می توان اشکال کرد که بهتر بود قران بفرماید فقط از خدا و رسول اطاعت کنید. اما قران اطاعت از اولوالامر را نیز واجب دانست و از یک تعبیر کلی (اولو الامر) هم استفاده کرد که بفرماید در زمانی های مختلف ممکن است مصادیق متفاوتی داشته باشد.

محقیقن شیعه که این نظریه را پذیرفته اند در عین حال معتقدند اطلاعت از اولوالامر به معنای عصمت آن ها نیست.

بحثهای مفصلی در این زمنه از سوی شیعه و سنی انجام شده است که پیگیری آن ها میتوانست نیتجه کار را یک تحقیق ارزشمند کند.

همواره در پناه خدا باشید

پاسخ:
وعلیکم السلام
اشکالی که کردید از اساس منتفی است چون مصداق اولوا الامر در هر زمان -به عقیده متکلمان و محدثان امامیه- امام همان زمان است و امروز هم مصداقش امام مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- است؛ و اصلاً غیبت ربطی به مصداق اولی الامر ندارد؛ همچنان که ربطی به مصداق «امام» ندارد.

سلام علیکم، احسنت بر شما

خدا جزای خیرتان دهد 

بتها را باید شکست ، و دین خدا را نجات داد .....

وای بر افترا زنندگان بر خدا و اولیای خدا .....

کسانی با اسم آیت الله و علامه و امام و فانی فی الله و نائب و ..... آمده اند و والله لبیک گوی ابلیس رجیم اند !

جریان تحریف ادیان الهی ، که به فرماندهی مستقیم ابلیس رجیم ، به تحریف دو دین مقدس و الهی حضرت موسی و عیسی علیهما السلام همت گذاشت ( و الان می بینیم این دو دین به چه روزی افتاده اند !) و متاسفانه موفق شد ، امروز برای نابودی تنها دین مصون مانده از تحریف         ( یعنی شیعه اثنی عشری ) از در" دین و خدا و اولیای خدا" وارد شده و به اسم عرفان نظری و فلسفه و حکومت مورد تایید خدا و حجتش و و و ... میخواهد متفکران شیعه را به چند صد سال قبل ببرد و با مرید و مراد بازی ( این بار به اسم استاد و شاگرد و یا نائب امام و .... )شیعیان ساده دل دنبال حق و حقیقت را بوسیله  این روشها ، به تبعیت از ابلیس رجیم وادار کند ......

 

پاسخ:
وعلیکم السلام

حالا خوبه امام گفتن: " به یک تعبیر اولی الامر هستن ". شما رفتین کلام امام رو تطبیق دادید به حرف اهل سنت. به یک تعبیر پدر هم اولی الامر هست چرا که شرع بهش اجازه ی امر شرعی به فرزندش رو داده و نسبت به فرزندش ولایت داره.
منظور امام می تونه طولی باشه نه عرضی و مصداق تراشی در عرض اهل بیت برای اولی الامر. یعنی از آنجایی که امام اولی الامر هست و فقیه را در غیبت خود منصوب کرده برای ولایت تشریعی بر شیعیان و فرماندهان هم از طرف فقیه منصوب شدن پس به " یک تعبیر " اطاعت از فرمانده اطاعت از اولی الامر هست.

البته شما خودتم می تونستید همچین محمل یا معنایی از کلام اما داشته باشید ولی خب...

پاسخ:
بحث در استناد به قرآن است نه صرفا کاربرد یک تعبیر.

مرحوم امام در کتاب ولایت فقیه  می فرمایند معنای اولی الامر «به حسب ضرورت مذهب ما مراد ائمه (ع) مى‏ باشند»

پس همانطور ک در زمینه آیات و روایات باید مجموعه آن حول یک مفهوم را دید و با یک آیه و روایت حکم صادر نکرد، در باب انتساب یک مطلب ب یک اندیشمند هم نباید چنین کرد، خصوصاً در جایی ک عبارت دو پهلو باشد.

امیدوارم تحقیق کنید و در صورت رسیدن ب اینکه خطا کردید، اصلاح کنید.ممنون

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی