آثار

سیّد علی قاضی تربیت‌شده صوفیه ذهبیه

چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۳۸ ب.ظ

سلسله مشایخ سیّد علی قاضی به اعتراف فرزند و مریدانش- چنین است:

سیّد قریش قزوینی

امام‌قلی نخجوانی

سیّد حسین قاضی (پدر سیّد علی قاضی)

سیّد علی قاضی

(منابع: 1. مهر تابان، ص18، انتشارات ملکوت نور قرآن، چاپ هشتم / 2. توحید علمى و عینى،  ص20، انتشارات علامه طباطبایی، چاپ دوم / 3. لب اللباب در سیر و سلوک، ص72، انتشارات علامه طباطبایی، چاپ نهم / 4. مکتوبات، مراسلات، مقالات: صص99-107 / 5. حریم قدس، ص7، انتشارات مکتب وحی، چاپ اول / 6. دانشنامه جهان اسلام، ج1، ص7298 به نقل از: تحریر ثانی تاریخ حکماء و عرفای متأخر، ج1، ص225- اسوه عارفان، ج1، صص159 و 171 و 172)

امام‌قلی نخجوانی و سیّد قریش قزوینی نیز به گفته مورّخان و اعتراف مریدان قاضی از اقطاب سلسله صوفیه کبرویه ذهبیه بوده اند. سیّد محمّدعلی گلریز در کتاب «مینودر یا باب الجنّة قزوین» این مطلب را آورده است؛ چنان که در دستخطّ سیّدمحمّدحسین طهرانی می‌بینید:


نظرات  (۱)

سلام علیکم.
در جایی در ضمن ایراد گرفتن برای آقای میلانی هم، همین طور نوشته بودند که ایشون از شاگردان آقای بهجت هستند ، و آقای بهجت هم از شاگردان آقای قاضی، پس چطور آقای میلانی، مخالف فلسفه هستند؟!
پاسخ:
و علیکم السلام
۱. معنی استاد و شاگردی در بین عرفا با استاد و شاگردی در بین دیگران متفاوت است.
۲. اگر آقای میلانی هم تحت تربیت آقای بهجت بوده باشد به معنای متعارف بین عرفا، بله اشکال وارد است و البته واضح است که چنین نبوده است! و گر نه چطور ممکن است کسی تحت تربیت عرفانی بهجت بوده و با فلسفه و عرفان مخالف باشد؟!
۳. آقای میلانی به ما چه ربطی دارد؟ از خودشان بپرسید که چرا شاگردی بهجت را کرده است!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی