آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

یک مؤمن چهار چیز باید داشته باشد

سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۱۸ ب.ظ

 

«حضرت امام صادق (ع) فرمود: یک مؤمن چهار چیز باید داشته باشد: 1. خانه وسیع 2. سواری خوب 3. لباس زیبا 4. چراغ پر نور شخصی پرسید: ما که نداریم چه کنیم؟ حضرت فرمودند: این حدیث باطنی هم دارد.  منظور از خانه وسیع، صبر است که بیان‌‌گر روح بزرگ است. مرکب خوب، عقل است. لباس زیبا، حیا است. چراغ پر نور، علم است که ثمره آن بندگی است.»

    این حدیث در صفحات مجازی به صورت نسبتاً گسترده انتشار یافته است. حتّی در برخی سایت‌های خبری نیز این حدیث از کافی، جلد 6، صفحه 525، نقل شده است. در حالی که در این نشانی و صفحه قبلش، اگر چه روایاتی درباره درباره خوبی خانه وسیع و زن صالح ذکر شده، ولی هیچ یک ارتباطی با متن مورد نظر ندارد.

   در منابعِ دیگر نیز روایات متعدّدی در مدحِ خانه بزرگ و مرکب رهوار و شایسته آمده است؛ ولی اوّلاً در هیچ یک چنین ترکیبی دیده نمی‌شود، یعنی خانه واسع و سواری خوب در کنارِ لباس زیبا و چراغ پرنور ذکر نشده است؛ و ثانیاً در هیچ یک معنای تأویلی و باطنی برای حدیث ذکر نشده است (برای مثال نک‍: وسائل الشیعة، ج5، ص299؛ مستدرک الوسائل، ج3، ص451؛ بحار الأنوار، ج‏73، ص148). در منابعِ اهل سنّت نیز متن روایت به همان صورتی که در منابع شیعه آمده یافت می‌شود نه به صورتی که در نقل مورد نظر آمده است.

منبع اصلی نقل این حدیث کتاب متأخّرِ المواعظ العددیة است که آن را به عنوان روایت عامه از پیامبر ص نقل کرده است (نک‍: تحریر المواعظ العددیة، ص334، ح3303، نشر الهادی). این کتاب پر از احادیث ضعیف و جعلی و بی سند است.

علی عادل زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی