آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

حدیث لعن معاویه و بازی کردن اهل سنت با احادیث

دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۱ ق.ظ

علامه حلّی (ره) روایتی درباره لعن معاویه بر زبان پیامبر (ص) نقل کرده است. ابن تیمیه در پاسخ به علامه حلی (ره) می‌نویسد:

«هَذَا الْحَدِیثُ مِنَ الْکَذِبِ الْمَوْضُوعِ بِاتِّفَاقِ أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ بِالْحَدِیثِ، ولَا یُوجَدُ فِی شَیْءٍ مِنْ دَوَاوِینِ الْحَدِیثِ الَّتِی یُرْجَعُ إِلَیْهَا فِی مَعْرِفَةِ الْحَدِیثِ، وَلَا لَهُ إِسْنَادٌ مَعْرُوفٌ.» (منهاج السنة، ۴/ ۴۴۴)
(این حدیث به اتفاق اهل معرفت به حدیث، کذب و موضوع است و نه در هیچ یک از مجموعه‌های حدیث که در شناخت حدیث به آن مراجعه می‌شود، یافت می‌شود و نه سند شناخته‌شده‌ای دارد!)

این در حالی است که این حدیث در منابع متعدّد نقل شده؛ ولی در هر یک به نوعی سانسور شده است!

🔹ابن سعد

قَالَ: أُخْبِرْتُ عَنْ أَبِی مَالِکٍ کَثِیرِ بْنِ یَحْیَى الْبَصْرِیِّ قَالَ: حَدَّثَنَا غَسَّانُ بْنُ مُضَرَ قَالَ: حَدَّثَنَا سَعِیدُ بْنُ یَزِیدَ عَنْ نَصْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّیْثِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - وَأَصْحَابُ النَّبِیِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - یَقُولُونَ: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غضب الله وغضب رَسُولِهِ! قُلْتُ: مَا هَذَا! قَالُوا: معَاوِیَةُ مَرَّ قُبَیْلَ أَخَذَ بِیَدِ أَبِیهِ وَرَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - عَلَى الْمِنْبَرِ یَخْرُجَانِ مِنَ الْمَسْجِدِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - فِیهِمَا قوْلا. (الطبقات الکبرى ط العلمیة ۷/ ۵۴-۵۶)

ابن سعد به صراحت نام معاویه و پدرش را آورده، ولی با تعبیر «پیامبر ص درباره آن دو سخنی گفت»! آن را سانسور کرده است. بدین ترتیب حدیث ناقص و ابتر مانده.

🔸ابن ابی عاصم

قَالَ قَیْسُ بْنُ حَفْصٍ، نا غَسَّانُ بْنُ مُضَرَ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ یَزِیدَ، عَنْ نَصْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّیْثِیِّ، عَنْ أَبِیهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَصْحَابُهُ یَقُولُونَ: نَعُوذُ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ غَضَبِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ، قُلْتُ: مَا شَأْنُکُمْ؟ قَالُوا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: لَعَنَ اللَّهُ الْقَائِدَ وَالْمَقُودَ بِهِ. (الآحاد والمثانی، ۲/ ۱۹۲)

ابن ابی عاصم سخن پیامبر ص را نقل کرده است؛ اما هر گونه اشاره به معاویه و پدرش را حذف کرده است! بدین ترتیب حدیث گنگ و بی معنا شده.

🔹ابن ابی خیثمة

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِیْلَ، قَالَ: حَدَّثَنَا غَسَّان بن مطر، قَالَ: حَدَّثَنَا سَعِید بْنُ یَزِید، عَنْ نَصْر بْنِ عَاصِم اللَّیْثِیّ، عَنْ أَبِیهِ؛ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ‌ویلٌ ‌لِهَذِهِ ‌الأُمَّةِ مِنْ فُلانٍ، کلمة. (التاریخ الکبیر - السفر الثانی - ط الفاروق ۱/ ۴۱۰)

ابن ابی خیثمة هم نام معاویه را حذف کرده و هم سخن پیامبر ص را و حدیث به کلی از معنا ساقط شده است! پیامبر ص درباره «فلان» چه «کلمه‌ای» فرمود؟!

🔸طبرانی

حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْفَضْلِ الْأَسْفَاطِیُّ، ثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِیلَ، ح وَحَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْحُسَیْنِ الْصَّابُونِیُ التُّسْتَرِیُّ، ثَنَا عُقْبَةُ بْنُ سِنَانٍ الدَّارِعُ قَالَا: ثَنَا غَسَّانُ بْنُ مُضَرَ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ یَزِیدَ أَبِی مَسْلَمَةَ، عَنْ بِشْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّیْثِیِّ، عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: دَخَلْتُ مَسْجِدَ الْمَدِینَةِ فَإِذَا النَّاسُ یَقُولُونَ: نَعُوذُ بِاللهِ مِنْ غَضِبِ اللهِ وَغَضِبِ رَسُولِهِ قَالَ: قُلْتُ: مَاذَا قَالُوا؟ کَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَخْطُبُ عَلَى مِنْبَرِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَأَخَذَ بِیَدِ ابْنِهِ فَأَخْرَجَهُ مِنَ الْمَسْجِدِ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَعَنَ اللهُ الْقَائِدَ ‌وَالْمَقُودَ وَیْلٌ لِهَذِهِ یَوْمًا لِهَذِهِ الْأُمَّةِ مِنْ فلَانٍ ذِی الِاسْتَاهِ» (المعجم الکبیر، ۱۷/ ۱۷۶)

در نقل طبرانی سخنان پیامبر ص کامل‌تر نقل شده، اما هویت لعن‌شدگان با الفاظ مبهم «رجل» و «فلان» مخفی شده است! هیثمی راویان این سند را ثقه دانسته است: «وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ» (هیثمی، مجمع الزوائد، ۵/ ۲۴۲)

🔺بنابراین ابن سعد که نام معاویه را آورده، سخن پیامبر ص را سانسور کرده؛ و دیگران سخن را کامل‌تر آورده و نام معاویه را سانسور کرده‌اند و برخی نیز هم نام معاویه و هم سخن پیامبر ص را سانسور کرده‌اند!! اما از کنار هم قرار دادن نقل‌ها، حقیقت روشن می‌شود.

برخی منابع دیگر برای این حدیث: ابو نعیم، معرفة الصحابة، ۴/ ۲۱۴۲؛ ابن اثیر، أسد الغابة، ۳/ ۱۱۲؛ مقدسی، الأحادیث المختارة، ۸/ ۱۷۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی