آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

سید حسین یعقوبی قائنی (عارف) نوشته است: 

"از سوی دیگر درباره ی برخی از یاران حضرتش روایت است که له رجال الهیون یعرفونه بمعرفة الهیة. مردانی خدایی همراه اویند که او را به معرفت خدایی می شناسند. این معرفت را خدای متعال به آنان ارزانی داشته، و آنان هنگامی که حضرتش را زیارت می کنند، می بینند که او همان است که از قبل شناخته اند و همان معنایی را که پیش از ملاقات با آن آشنا بوده اند در وی می یابند."

منبع:http://sadeghin.net/Speech/Sermon/Marefat.html

چنین حدیثی را البته در هیچ کتاب معتنابهی نمی توان یافت؛ زیرا نه حدیث، بلکه جمله صوفی اندلسی، ابن عربی است که با قدری تحریف به جای روایت قالب شده است:

"... یبایعه العارفون بالله من أهل الحقائق عن شهود و کشف بتعریف إلهی له رجال إلهیون یقیمون دعوته و ینصرونه ..." (فتوحات مکیه، ج۳، ص۳۲۷، ابن عربی)

سید حسین یعقوبی در کتاب سفینه الصادقین درباره برخی حالات خود می نویسد:

"هم چنین خداى متعال نورى مرحمت کرده بود که بدون دقت در سند روایات و بدون مراجعه به کتب رجال، به محض این که روایتى را مى دیدم متوجه مى شدم که آیا از ائمه علیهم السلام صادر شده یا نه و حتى گاهى مى فهمیدم از کدام یک از آن بزرگواران است!"

کنار گذاشتن قواعد علوم حدیث و رجال و رو آوردن به همین روشهای تخیلی است که باعث شده آثار و سخنان ایشان از روایات بی اساس، آکنده باشد که یک نمونه در بالا ذکر شد.

نظرات  (۲۶)

سلام
آیا شما یک بار هم گتاب ایشان را خوانده اید یا اینکه بر ناتوانی های خود پوشش گذاشته اید؟
مگر نخوانده اید که ایشان در بخشی از کتاب خود صوفی مسلکان را به خاطر اعتقادات غلط سرکوب و از این کار نهی فرمودند؟
ایشان چه حدیثی جعل کرده اند؟
مگر ما احادیث جعلی نداریم که بزرگان شما به آن اعتراف کرده اند؟
ایشان حتی یک حدیث را که از معصوم سلام ا... نقل شده است را دروغ نمیدانند؟
ایشان فقط فرمودند که یک سری احادیث توجه ایشان را بیشتر جلب میکند همین!
لطفا در گفتار خود بیشتر دقت کنید
پاسخ:
و علیکم السلام 
هر فرقه ای از صوفیه دیگر فرق را رد می کند چون همگی دنبال ریاست خود هستند. لذا تظاهر به مخالفت با تصوف در عین پایبندی کامل به اصول تصوف کلیشه ای است رایج در بین صوفیان.
سلام
لطفا یکی از این احادیث جعلی را بگو...
پاسخ:
و علیکم السلام شما سنی هستید؟
خداوند انشالله به حق جده ی بزرگوار ایشان میان ایشان و شما حکم کند که آنگاه می بینید عمامه ی سبز رنگ نمی بازد و این ذهن خراب شماست که رنگ می بازد و همانا که از این عالم بزرگوار جز نیکی ندیدیم و جز کلام قرآن و احادیث چیزی نشنیدیم و همانا که در بزرگواری آن عالم ربانی همین بس که تا زمان زنده بودن ایشان امثال شما کوکه فکران جرات جسارت به ایشون رو نداشت و خدا شاهد است که در اون دنیا باید جوابگو باشید
سلام
چند سال پیش فردی در امریکا میخاست چندین هزار جلد قرآن را به آتش بکشد به او گفتند آیا یک بار هم قرآن را خوانده اید او گفت نه!
حال از شما میپرسم آیا یک بار هم کتاب ایشان را مطالعه کرده اید؟؟؟
در مورد صوفی گری حرف زدید به کتاب ایشان (سفینه الصادقین)صفحه 689 با موضوع "برخورد با دو درویش" مراجعه کنید و بخوانید و بدانید که ایشان در برابر تصوف ایستادگی کرده و آن را رد میکنند و در پایان ایشان آن بت خود ساخته آنان را خراب می کنند...
پاسخ:
و علیکم السلام
چنان که پیشتر عرض شد مخالفت با برخی اشکال تصوف منافاتی با التزام به حقیقت تصوف در شکل و صورت دیگری ندارد
  • محمد طباطبائی
  • سلام هیچ کامنتی به ذهنم نرسید که بنویسم چون میدانم کسی که این متن را نوشته انسانی مغرض بوده و خوده او از حقانیت سید جلیل القدر خبر دارد و فقط میخواهد به هر زوری که هست با حسادتی که به ایشان دارد با این بزرگوار دشمنی کند 
    چقدر یکه انسان میتواند مثل حضرت ایت الله سید حسین یعقوبی قائنی بزرگ باشند و چه مقدار انسان هایی همچون شماها میتوانند پست کوچک و بی ارزش باشند 
    واقعا با فکر کردن به شخصیت هایی مثل شما قلبم تاریک میشود 
    اگر کمی منطقی بودید حداقل جواب تمام کامنت هایی که برای شما گذاشته بودن رو میدادین نه این که فقط جواب بعضی از اون هارو 
    خیلی جایه خوشحالی دارد برای من که شما جواب دور ترین افراد به حضرت آقا را نمی توانید بدهید چه رسد به شاگردان دسته اول ایشان
    پاسخ:
    و علیکم السلام به ذهنتان نرسید هیچ کامنتی بنویسد اما چهار بند نوشتید! 
    داداش اطلاعاتت در مورد تصوف خیلی بالاست میشه جای کشکول زیر عبا قمه دست گرفت و بزنی ملت رو ناکار کنی؟؟؟
    پاسخ:
    روشن تر بفرمایید
  • علی محمد برنا
  • جعل حدیث زمانی صدق می کند که فرد در مقام افترای به معصوم باشد حال اگر فرض کنیم فرد جمله ای  را به گمان حدیث بورن نقل کند و بعد معلوم شود حدیث نبوده جعل حدیث صدق نمی کند  بلکه اشتباه در نقل است بهتر است قبل از تهمت زدن مبانی فقهی را مرا عات کنید ندیده اید امام رضا ع به حضرت عبدالعظیم ع فرمود به دوستان بگویید به بد گویی و پاره کردن آبروی هم نپردازید که من بر خود لازم کرده ام، کسی که جنین کند او را نفرین کنم.
    پاسخ:
    از آن جا که غالب بر سیره یعقوبی، کذب است، گمان نیکو در حق او نمی رود؛ وانگهی کفی بالمرء کذبا ان یحدث بکل ما سمع؛ از این گذشته  در هر حال در ادعای تشخیص نور احادیث و ... دروغگو است. ضمن این که جعل و دروغ هم معنای واسعی دارد.

    درباره حدیث امام رضا علیه السلام اول برادری را ثابت کن سپس ادعای ارث و میراث.
    ۱.  عرفاء عمدتا در مطالعه احادیث به سبک پدیدارشناسی پای بند هستند و این سبک با روش سایر علماء کاملا متفاوت است . در واقع ایشان به ماهیت حدیث و روایت توجه می نمایند.  یعنی معنای حقیقی حدیث را بررسی می کنند چنان چه با مبانی و اصول مسلم و قرآن کریم و سایر روایات سازگاری داشته باشد به راحتی حکم به رد و عدم پذیرش یا جعلی بودن روایت و حدیث نمی دهند . در علوم عرفانی امروزه به این روش پدیدارشناسی می گویند و یک روش کاملا پذیرفته شده است . به عنوان نمونه وقتی به علامه طباطبائی اعتراض می شود که چرا حدیث " من نقطه ی تحت باء هستم " را می پذیرد در حالی که به لحاظ سندی مخدوش است می فرمایند در نظام توحیدی و ولایی عرفان امیرالمومنین چنین جایگاهی دارد و این همان نگاه پدیدارشناسی به روایات است . کنت کنزا مافیا که از احادیث مشهور در کتابهای عرفانی است به همین روش مورد تایید قرار می گیرد . امام خمینی از این حدیث بارها در کتب عرفانی خود استفاده می کند 
    ۲. عرفا دلایل کافی برای دیدگاه پدیدارشناسی دارند. از نظر ایشان احادیث به دو دسته تقسیم می شوند دسته ای برای عموم مردم گفته شده است و دسته دیگر روایاتی است که اختصاص به صاحبان سر دارد و در کتابهای تاریخی و روایی کمتر از آنان یاد شده است . بسیاری از روایاتی که در کتابهای عرفانی موجود است از این دسته است. 
    ۳. بدون هیچ بحث و جدلی باید پذیرفت که درک مسائل عرفانی نیازمند ذوق ویژه ای است که همه چنین قابلیتی ندارند مولف این مطالب از این دسته هستند . اصراری هم وجود ندارد به قول آندره هیل نویسنده شهیر آمریکایی در مقدمه کتاب خود با عنوان فلسفه عرفان " کتاب من برای کسانی که در زندگی تنها لذت گاز زدن ساندویچ و هم خوابگی را درک کرده اند نوشته نشده است . اینان کتاب من را به کناری بگذارند و رها کنند " 
    پاسخ:
    عقل گریزی و پناه آوردن به تحکمات ذوقی تنها دستاویز اهل عرفان در مقابل براهین عقلی و نقلی است که نظر شما نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

    نکته مهم این است که هر مکتبی که توان گفتگو با دیگران و اثبات عقلانی مبانی خود را نداشته باشد و ناچار از بررسی های منطقی و تاریخی و ... بگریزد و اعتبار خود را به تجربیات شخصی اثبات ناپدیر و تحکمات ذوقی و پیش فرضهای مقدم بر دلیل گره بزند (مانند تثلیث نصاری و دعاوی صوفیه و ...) یک ویلچرنشین معلول و درونگرا است و در میدان اندیشه فرصتی برای تاخت و تاز ندارد.
    بحمدالله نوشته شما اعترافی بود به ناکارآمدی و اثبات ناپذیری دعاوی عرفان.
    لطفا نظر اینجانب را تایید بفرمائید که قابل رویت باشد 
    پاسخ:
    تقریبا همه پیامها پس از رویت تایید می شود. در غیر این صورت یا هنوز رویت نشده و یا حاوی مطالب رکیک و ناسزا بوده است.
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم  از مجموع پاسخ های شما به یاد این سخن گهر بار امام علی علیه السلام افتادم که فرمود: مردم دشمن چیزی هستند که نسبت به آن  حاهل هستتد، ا
    پاسخ:
    و علیکم السلام
    هاتوا برهانکم
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم برهان این است که بنده که سی وهشت سال با ایت الله یعقوبی آشنا بوده ام می بینم شما بر اساس جهل و تهمت و افترا با ایشان بر خورد می کنید حاضرم در حلسه مناظره با وجود داورانی که با معارف اهل بیت آشنا هستند حاضر شوم و بطلان دعاوی شما را اثبات کنم والسلام علی من اتبع هدی
    پاسخ:
    و علیکم السلام حرفی نیست. هر وقت دوست داشتید تشریف بیارید براهین خودتان را ارائه کنید.
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم وقت معلوم کنید در قم در حضور جمع با داور منصف
    پاسخ:
    و علیکم السلام فردا صبح در حرم تشریف بیارید حضورا گفتگو کنیم.
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم قبلا در دین خدا حکم این بود که متهم کردن افراد دلیل قاطع می خواست حالا که دین خدا عوض شده و باید فرد برای تبریه خود اقامه برهان کند بنده ده صبح جمعه هر حای قم جلسه بگیرید ان شالله حاضر خواهم شد ان شالله به ظهور مولای ما امام زمان ع احکام دین خدا به اصل خود باز گردد 
    پاسخ:
    و علیکم السلام جمعه نیستم. فردا صبح حرم مطهر تشریف بیارید آشنا شده و گفتگو کنیم و برای مناظره و ... برنامه ریزی.
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم شهرستان هستم تا پنج شنبه
    پاسخ:
    و علیکم السلام
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم شهرستان هستم تا پنج شنبه
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم  ایت الله یعقوبی  در روز های آ خر عمر شریفشان در بیمارستان رضوی مشهد بستری بودند روزی پرستاری برای رسیدگی به ایشان وارد اتاق می شوند ایشان که اولین بار او را دیده بودند به همراهان خود می فرماید : من از امدن این پرستار به داخل اتاق ناراحت می شوم چون او لز شیعیان اهل بیت نیست ، بعد همراهان تحقیق کردند متوجه شدند ایشان از اهل سنت است ،تحلیل شما از این گونه تیز بیتی ها که افراد متعدد به کرات از ایشان مشاهده کرده اند چیست آیا این همان حقیقتی تیست که پیامبر ص فرمود : از تیر بینی مومن لر حدز باشید که با نور خدا می نگرد؟
    پاسخ:
    و علیکم السلام
    ۱. چرا باید این قصه را باور کنیم؟ شما و اطرافیان یعقوبی که برای بنده ناشناسید و طبیعی است که به نقل مریدان و اطرافیان یک عارف دروغگو نمیتوان اعتماد کرد!
    ۲. به فرض درستی نقل _ که اصلا راهی برای اثباتش وجود ندارد_ از کجا معلوم که او پرستار را از قبل نمی شناخت؟
    ۳. به فرض که نمی شناخت از کجا معلوم که کاری یا سخن یا حالتی از او ندیده که دلالت بر سنی بودنش بکند؟!
    ۴. از کجا معلوم از پرستاران دیگر یا مریضان دیگر یا ... نشنیده که او سنی است؟!
    ۵. به فرض که هیچ یک از اینها نباشد آیا شیطان نمی داند که آن پرستار سنی است؟! خب شیطان به دوستانش وحی می کند.
     ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم
    هل انبئکم علی من تنزل الشیاطین؟ تنزل علی کل افاک اثیم 
    ۶. از کجا بدانیم که یعقوبی اهل علوم غریبه و جنگیری و ... نبوده است تا از این طریق مطلع شود؟ چنان که چنین ادعایی نیز درباره او شده و مطالبی به او نسبت داده اند.
    ۷. وقتی با میزان صحیح بطلان عقاید و کذب دعاوی یعقوبی ثابت شده باشد چگونه می توان به چنین ادعاهای اثبات ناپذیری از سوی مریدانش توجه کرد؟! ادعاهایی که حتی به فرض بعید راست باشد دلالتی بر حقانیت ندارد و تحصیل آن از راههای کاملا عادی یا از راههای شیطانی ممکن است!!!


  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم شما این روش را که هر چیزی را مانند اهل جاهلیت حمل بر فساد می کنید از کدام دین فرا گرفته اید چون در اسلام حمل بر صحت اصل است وانگهی شما که نه با ایشان ونه با شاگر ان ایشان اشنایی داشته اید بر جه مبنایی تهمت درغگویی می زنید ایا غیر از این است که سنت امامان معصوم ع را زیر پا گداشته اید ک با جهل ورباره دوستان اهل بیت حکم می کنید وانگهی شما باید به کسانی که شاهد مستقیم ااین کرامت بوده اند پاسخ معقول بدهید و ثالثا شیطان اهل گمراهی را زیبا جلوه میدهد زیرا شان او اغوا گری است همچنان که زشتی عمل شما را برایتان ریبا جلوه و داده و شما را وادار به تهمت زدن به دیگران کرده و رابعا کسانی که سال ها با ایشان بوده اند می دانند که ایشان اهل ربط با اجنه و علوم غریبه نبوده اند و رابعا سخن امام صادق ع را فراموش کرده اید که فرمود: دین تو برادر تو است احتیاط در دین کن و خامسا پاسخ های جنابعالی بنده را به یاد پاسخ جناب حبیب بن مظاهر اتداخت که وقتی دید  نصیحت او درباره امام حسین ع تاثیری در کوفیان نمی گذارد فرمود : الحمد لله الذی زادنی فیکم بصیرة  زیرا بنده هر چه بیشتر گستاخی شما را می بینم به لی تقوایی شما مطمئن تر می شوم 
    پاسخ:
    و علیکم السلام
    پیامهای جناب عالی زیاد شده و هیچ یک نیز محتوای مفیدی ندارد زیرا به جای پرداختن به دلایل، مواعظ و خطابه ها را تکرار می کنید.
    این پیامتان را پاسخ می دهم و لطفا دیگر پیامی نفرستید مگر این که حاوی دلیلی باشد.
    ۱. در اسلام اصل حمل بر صحت است!! این اصل باطل را از کجا پیدا کرده اید؟! قرآن فرموده اذا جاءکم فاسق بنبا فتبینوا. و شک نیست که عقاید باطل و اکاذیب یعقوبی و مریدانش مصداق بارز فسق است.
    ۲. از کجا این اصل علیل را پیدا کرده اید که اصل بر قبول سخن فرد مجهول الهویه و مجهول الوثاقه است؟!
    ۳. اگر یعقوبی را دوست اهل بیت می دانستیم بر او رد نمی نوشتیم! بنابراین موعظه شما خارج از موضوع است.
    ۴. ما کسی را نمی شناسیم که ثقه باشد و شاهد مستقیم کرامت یعقوبی بوده باشد! اگر هم کسی مدعی است، جواب های ذکر شده کفایت می کند.
    ۵. ادعای شما است که او اهل علوم غریبه و جنگیری نبود و این ادعا ارزشی ندارد. ضمنا من به طور قطع نگفتم بلکه آن چه شنیدم و احتمال صدق دارد ذکر کردم. به هر حال این که کسی مثل یعقوبی عمری دروغ بگوید و شیطان چیزی به او وحی نکند بعید است! تنزل علی کل افاک اثیم
    ۶. جناب عالی در جهل مرکب به سر می برید که استاد فاسد العقیده و کذاب خود را با امام حسین ع و خود را با این همه سرگردانی با حبیب بن مظاهر و مرا با سپاه یزید مقایسه می کنید! 
    ۷. این جمله از بریر است نه حبیب بن مظاهر
  • علی محمد برنا
  • سلام علیکم اولا اگر شما اندک اطلاعی از قواعد فقهی داشته باشید خواهید دانست که حمل فعل مسلمان بر صحت از قواعد مسلم فقه است و ثاتیا چگونه کسی که همه عمر خود را بازیارت عاشورا و ذکر  اهل بیت پیامبر ص گذرانده  را نمی توان محب اهل بیت دانست ولکن چون در دین اهل بیت پیامبر که خوشبختانه شما از آن خبری ندارید و قواعد آن  را زیر پامی گدارید از جدل نهی شده با همان قاعدی که خدای متعال از روی انصاف در جریان مباهله به پیامبر ص امر فرمود سخن خود را با شما پایان می دهم و میگویم ؛ فنجعل لعنة الله علی الکاذبین ؛ امین یا رب العالمین 
    پاسخ:
    و علیکم السلام و لعنة الله علی الکاذبین المبتدعین 

    سلام

    آیا این جمله خود را "از آن جا که غالب بر سیره یعقوبی، کذب است،" را می توانید اثبات کنید.
    پاسخ:
    وعلیکم السلام و رحمة الله
    لازمه اثبات این است که آثار و سخنانش را مرور کنیم و موارد دروغ را اثبات کنیم. فعلاً فرصت چنین کاری ندارم. مباحث مربوط به یعقوبی مربوط به حدود 2 سال پیش است و فعلاً در فضای این بحث نیستم و به امور دیگر مشغولم. 
    چگونه این ادعای خود را می توانید اثبات کنید. "از آن جا که غالب بر سیره یعقوبی، کذب است،"این کتاب یک زندگی نامه می باشد که تقریبا مربوط به تاریخ 1320 تا 1340 است. چگونه می توانید اثبات کنید وقایعی کاملا شخصی که یک نفر از مسایل گذشته بر خود در این برهه از تاریخ نقل کرده، دروغ بوده است. جواب قبلی شما در این خصوص قابل قبول نیست زیرا افراد اهل مطالعه و تحقیق، مطالب و بررسی های خود را ثبت می کنند.

    آقای علی محمد برنا

    سلام علیکم

    ای کاش مباحث خود را با نویسنده سایت الآثار به صورت مکتوب و در سایت انجام می دادید نه این که مناظره دوطرفه بکشید. این کار نه فقط برای اقناع نویسنده این متون مناسب بود بلکه برای کسانی که در درجه اول از راه عرفان و شناخت قلبی آشنایی ندارند یا به این روش شناخت اشکال دارند نیز مناسب بود. در درجه بعد از استاد خود و شخصیت ایشان نیز دفاع می کردید. خواهش می کنم مباحث استدلالی و عقلی را به لعن و نفرین نکشانید که به زعم نویسنده این درخواست، این کار، روش ائمه اطهار و اولیا خدا نیست.

    در صورت امکان یک متن تحقیقی در خصوص ویژگی های شخصی و عرفانی آقای شیخ عباس قمی نویسنده کتاب مفاتیح الجنان بنویسید.

    پاسخ:
    معذور بدارید. شناخت من از مرحوم شیخ عباس قمی در حدی نیست که تحقیق جدیدی درباره‌اش ارائه کنم؛ گذشته از این که انگیزه‌ی چنین کاری ندارم.

    سلام

    آیا هر چیزی را که شما به عنوان روایت نقل کنید باید حدیث از چهارده معصوم باشد؟ و ایشان نگفته است که این مطلب از یکی از چهارده معصوم نقل شده است.

    شما مطمئن هستید که ایشان در یک دوره از عمر خود یک چنین حالتی نداشته است؟

    پاسخ:
    وعلیکم السلام
    بار دیگر متن را بخوانید

    این جانب کدام قسمت را متوجه نشده ام؟ شاید منظور نویسنده روایت از ابن عربی یا هر شخص مشابه است، خصوص که ایشان اصرار بر روایت از معصوم ندارد.

    پاسخ:
    هر کلامی را بنا به عرف می فهمند نه معنای لغوی کلمات. وقتی گفته میشود در روایت است که فلان، عرفا یعنی در حدیث است  و از سیاق کلام ایشان هم همین بر می آید. حالا اگر میخواهد کلامی را خارج از عرف و سیاق تأویل کنید، دیگر بحثی نداریم. 

    لا یزید الظالمین الا خسارا

    در یک متن هفتصد صفحه ای ممکن است اشتباهاتی اتفاق بیافتد، باید شما در زمان حیات به ایشان تذکر می دادید تا در چاپ های بعدی  کتاب اصلاح کنند نه این که بگذارید دو روز بعد از درگذشت ایشان، آن را به نمایش بگذارید. آکنده بودن زندگی نامه و آثار ایشان از روایات بی اساس را اثبات کنید و الا خود شما باید توبه کنید و حرف تان را پس بگیرید.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی