معنای «ادخلوا فی السّلم کافّة»
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ» (البقرة : 208)
مفسّران در تفسیر این آیه اختلاف دارند:
«الذین آمنوا» : 1. نومسلمانانی اند که پیشتر یهودی بودند 2. منافقان 3. همه مسلمانان و ...
«السّلم:» 1. اطاعت 2. اسلام 3. صلح و آشتی
«کافّة» : 1. حال است برای مخاطبین 2. متعلّق است به «السّلم»
بر این اساس، هر یک معنایی ارائه کرده اند که غالباً خالی از تکلّف، استبعاد و ابهام نیست و یا دست کم دلیل قطعی و روشنی بر آن وجود ندارد.
بهترین معنایی که برای این آیه ذکر شده است، تفسیر امامان شیعه -علیهم السّلام- است:
ابوبصیر گوید: شنیدم امام صادق علیه السّلام می گفت: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ» فرمود: آیا می دانی «السّلم» چیست؟ گفتم: شما بهتر می دانید. فرمود: ولایت علی و امامان و اوصیاء پس از او ... (تفسیر العیاشی ؛ ج1 ؛ ص102)
این معنا از هر جهت با ظاهر آیه سازگار و نسبت به دیگر تفاسیر مناسب تر است.
روایات دیگری نیز به همین مضمون وارد شده که می توانید در نشانی های زیر ببینید:
الکافی ؛ ج1 ؛ ص417- تفسیر العیاشی ؛ ج1 ؛ صص101-103 - المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السلام، ص608- شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام ؛ ج1 ؛ صص233 و 242-الأمالی للطوسی؛ ص299 - تفسیر القمی ؛ ج1 ؛ ص71- تفسیر فرات الکوفی ؛ ص66 - الغیبة للنعمانی ؛ ص44 - روضة الواعظین ؛ ج1 ؛ ص106 - بشارة المصطفى ؛ ص197 - مناقب آل أبی طالب ؛ ج3 ؛ ص96 - بناء المقالة الفاطمیة فی نقض الرسالة العثمانیة، صص262 و 263 - مختصر البصائر، ص203 - غرر الأخبار ؛ ص159 - الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، ج1، صص296 و 297 - تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص 99- التبیان فی تفسیر القرآن، ج2، ص185 - تفسیر جوامع الجامع، ج1، ص115- مجمع البیان، ج2، ص537
(با استفاده از نرم افزارهای نور)
- ۹۶/۰۵/۲۶