نقدِ کتاب در محضر آیت الله بهجت
- ۰۰/۰۲/۲۸
سلام علیکم
خوشبختانه شما هم تعبیر کردید به ابوجعفر مدائنی، پس اگر شما با حدیث اهل سنت آشنا هستید، حتی یک مورد، فقط یک مورد، بیاورید که تعبیر «ابوجعفر الهاشمی المدنی» برای غیر امام باقر علیه السلام به کار رفته باشد، (یعنی مربوط به قرن دوم و در غیر مقدمه صحیح مسلم)، بلی همانطور که نقل کردم سخن رقبه را بخاری هم نقل کرده، اما مدائنی گفته، و مدنی را مختص امام باقر ع آورده، و هیچ کس ابن مسور را مدنی نمیداند، و خود مسلم هم او را مدائنی ذکر کرده، تصریح به اسمش کرده و گفته: «کعبد الله بن مسور أبی جعفر المدائنی» و هاشمی هم نگفته چون محل اختلاف بوده، اما در بحث ما از رقبه اسم مختص امام ع را آورده، حال رقبه منظورش چه بوده؟ شما میگویید (همانطور که بخاری هم نقل کرده) منظورش مدائنی بوده، اما مسلم مدنی نقل کرده و تا کنون باقی مانده و اهل سنت آن را تصحیف ندانستند، یعنی اهل سنت ممکن بوده در زمان امام ع نسبت جعل حدیث به ایشان بدهند؟! در روایتی که در کافی و سایر کتب شیعه آمده شاهدی دارد که اهل مدینه نسبت جعل حدیث به امام ع میدادند: «... فلما رأى ما یقولون حدثهم عن رسول الله ص فقال أهل المدینة ما رأینا أحدا قط أکذب من هذا یحدثنا عمن لم یره فلما رأى ما یقولون حدثهم عن جابر بن عبد الله قال فصدقوه» ، و ابن قیم در جلاء و مقریزی در امتاع به راحتی عبارتی را که خودشان میگویند معروف از امام باقر ع است را چنین میگویند: «وقلت وعلة الحدیث أنه معروف من قول أبی جعفر الباقر وهذا أشبه» «ولهذا الحدیث- مع ذلک- علة، وهی أنه معروف من قول أبی جعفر محمد الباقر» تازه این اشکال علة در مرفوع بودن است، اگر کسی نزدیک خطوط قرمز اهل سنت بشود با او برخورد میکنند چه برخوردی! دکتر مصطفی البغا در تعلیقه صحیح بخاری به راحتی ترک بیعت امیرالمؤمنین ع با ابوبکر را به خلاف شرع توصیف میکند: «(راجع الأمر المعروف) أی رجع إلى ما هو حق وخیر ومطابق لشرع الله عز وجل ووافق الصحابة رضی الله عنهم بالمبایعة للخلافة» ببینید میگوید حضرت ع تا شش ماه خلاف شرع الله رفتار میکردند! تازه بعدش هم برای خوشامد مردم رفتند بیعت کردند: «استنکرعلی وجوه الناس فالتمس ...»، چرا چنین میگوید؟ چون امیرالمؤمنین ع خط قرمز اصلی اهل سنت نیستند، اما وقتی به حدیث رزیه خمیس میرسند محال است گوینده را نسبت به خطا بدهند! مثل مفتی عصر ما در سعودی در شرح صحیح بخاریش میگوید به او الهام شد! ببینید رسما و عملا او را از پیامبر ص که امر کردند بالاتر میبرند! تعلیقه فؤاد عبدالباقی بر صحیح مسلم را ببینید: «فقد اتفق العلماء المتکلمون فی شرح الحدیث على أنه من دلائل فقه عمر وفضائله ودقیق نظره لأنه خشی أن...فکان عمر أفقه من ابن عباس وموافقیه» خطوط قرمز هر کس نزدیک شود محکوم است ولو رسول الله ص باشد! زمان امام باقر ع هنوز رفع بعض تقیه نشده بود، به محض اینکه زمان امام صادق ع میرسد میگوید فی نفسی منه شیء! چرا؟ چون حضرت ع به خطوط قرمز نزدیک شده بودند!