آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

شیخ حسنعلی نخودکی و اعتقاد به جبر

يكشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۲ ب.ظ

علی مقدادی درباره پدرش حسنعلی نخودکی چنین می نویسد: «حضرت شیخ رحمة الله علیه می فرمودند: هر که در اوّل جبر، گبر و هر که در آخر نه جبر، گبر؛ چون که تا جبر به علم است گبری آورد و چون شهود شود، ایمان شود.» (نشان از بی نشان ها، ج2، ص244، نشر جمهوری، تهران، چاپ بیست و دوم)

فرق گذاشتن میان علم و شهود چه وجهی دارد؟! اگر شهود بر خلاف علم است، جهل و خرافه و توهّم است و ارزشی ندارد! درست مانند این است که کسی بگوید اگر با علم بگوییم خدا دو تا است، کفر است و اگر با شهود بگوییم خدا دو تا است، ایمان است!! از امام رضا علیه السّلام روایت شده است که فرمود: «الْقَائِلُ بِالْجَبْرِ کَافِرٌ» =کسی که به جبر معتقد است کافر است. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص124) 

نظرات  (۱)

سلام کتاب نشان از بی نشان رو تازه خریدم تا باز کردم  در اولین صفحه نوشته بود: لا وجود فی الکون الا الله!!

شما خبر دارید آیا خود شیخ نخودکی هم اهل نجاست وحدت وجود بود یا نه؟

پاسخ:
وعلیکم السلام ورحمة الله

اطلاع دقیقی ندارم ولی در رسائلی که پسرش به او نسبت داده و در نشان از بی نشان ها آورده این عقیده وجود دارد. همچنین نخودکی مصحح اشعار عطار بوده که این اعتقاد در اشعارش وجود دارد. گرایش عرفانی نخودکی و ارتباطش با سلسله چشتیه و دیگر عارفان وحدت وجودی هم قابل توجه است. با این قرائن اگر به وحدت وجود معتقد بوده باشد دور از انتظار نیست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی