آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

تأمل در نقل علامه طهرانی از امام خمینی

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۲۸ ب.ظ

علّامه طهرانی ادّعا کرده است که در اوائل پیروزی انقلاب با امام خمینی ملاقات کرده و درباره نماز جمعه با ایشان گفتگو کرده است:

«... آیة الله خمینى چند روزى بیشتر در طهران توقّف نکردند، تا اینکه رفتند براى قم، من که فقط دو مرتبه از ایشان در طهران دیدن کرده بودم گفتم که باز یک مرتبه هم در قم براى خیر مقدم خدمتشان برسم بعنوان اینکه حالا ایشان در شهر خودشان وارد شده ‏اند؛ و اینجا مقرّ ایشان است بالاخره یک روز با بنده زاده حاج سیّد محمّد صادق رفتیم قم، صبح رفتیم و یک وقت خصوصى گرفتیم. ... من بیشتر براى دو جهت مشرّف شده بودم به قم: یکى اینکه گفتم: الآن بر شما لازم است که نماز جمعه اقامه کنید فوراً، که از هر چیز لازمتر است ... آیة الله خمینى راجع به نماز جمعه گفتند: نه اصلًا عقیده من در نماز جمعه وجوب نیست؛ بلکه نماز جمعه بنظر من حتّى در زمان رسول خدا واجب تخییرى است. حالا من نمى ‏دانم این جمله را به ایشان گفتم یا مى‏ خواستم بگویم، بعضى اوقات در ذهنم مى‏ آید که گفتم. بعضى اوقات در ذهنم است که فقط در ذهنم بود و نگفتم. که خلاصه چهار جمعه شما نماز جمعه تشکیل بدهید آنوقت برایتان معلوم مى ‏شود که آیا واجب عینى است یا نه؟ یعنى آنقدر فوائد بى شمار بر آن مترتّب مى ‏شود که نظر شریف شما بر مى ‏گردد. ...» (وظیفه فرد مسلمان در حکومت اسلام، صص57 و 58، چاپ اوّل مشهد)

پسرش سید محمّد صادق طهرانی نیز می نویسد:

«... و پس از مدّتى مرحوم آیة الله خمینى به قم مى‏ روند که آقا مجدّدا به دیدار ایشان مى‏شتابند تا ضمن خوش آمد گوئىِ بازگشت ایشان به مقرّ اصلى نهضت که روزى از آن تبعید شدند، برخى مسائل حیاتى و لازم را مطرح سازند. همان طور که میفرمایند: من که فقط دو مرتبه از ایشان در طهران دیدن کرده بودم گفتم که باز یک مرتبه هم در قم براى خیر مقدم خدمتشان برسم به عنوان اینکه حالا ایشان در شهر خودشان وارد شده‏ اند و اینجا مقرّ ایشان است. بالأخره یک روز با بنده ‏زاده حاج سیّد محمّد صادق رفتیم قم. صبح رفتیم و یک وقت خصوصى گرفتیم. ... من بیشتر براى دو جهت مشرّف شده بودم به قم: یکى اینکه گفتم: الآن بر شما لازم است که نماز جمعه اقامه کنید فورا، که از هر چیز لازم‏تر است؛ ... آیة الله خمینى راجع به نماز جمعه گفتند: نه، اصلًا عقیده من در نماز جمعه وجوب نیست، بلکه نماز جمعه به نظر من حتّى در زمان رسول خدا هم واجب تخییرى‏ است. حالا نمیدانم این جمله را به ایشان گفتم یا میخواستم بگویم؛ بعضى اوقات در ذهنم مى ‏آید که گفتم، بعضى اوقات در ذهنم است که فقط در ذهنم بود و نگفتم، که خلاصه چهار جمعه شما نماز جمعه تشکیل بدهید آن‏وقت برایتان معلوم میشود که آیا واجب عینى است یا نه؟ یعنى آن‏قدر فوائد بى ‏شمار بر آن مترتّب میشود که نظر شریف شما برمیگردد. ...» (آیت نور ؛ صص323-325، انتشارات علّامه طباطبایی، چاپ اوّل)

پسر دیگرش سیّد محمّدمحسن طهرانی نیز گفته است:

«بسیارى از افراد، بسیارى از فُقها من جمله مرحوم والد- رضوان الله علیه- ایشان نماز جمعه را نماز عینى و تعیینى مى‏ دانستند که نمازى باید باشد که هر فردى شرکت‏ کند و تعیینى هم باشد و در نظرم هست در همان اوایل انقلاب در یک ملاقاتى که با رهبر انقلاب حضرت آیت‏الله‏ خمینى، ایشان داشتند در قم ... فقط ایشان یک چند جمله‏اى با حضرت آیت‏الله خمینى مطرح کردند و یکى از آنها این بود که آیا نظر شما راجع به نماز جمعه چیست؟ ... ایشان اظهار داشتند که به نظر من نماز جمعه تخییرى است. عین عبارت ایشان است، یعنى هر کسى مى‏خواهد برود هر کسى مى‏ خواهد نرود و بعد این جمله را هم اضافه فرمودند که: حتّى من معتقدم در زمان رسول خدا هم نماز جمعه به وجوب تخییرى واجب بود نه به وجوب تعیّنى و وجوب عینى، بلکه وجوبش، وجوب تخییرى بود. مرحوم آقا فرمودند: من به شما یک پیشنهاد مى ‏کنم و آن این است که شما یک نماز جمعه شرکت کنید آن وقت ببینید که اعتقادتان و مبناى فقهى شما عوض خواهد شد یا نه.» (متن سخنرانیهاى شرح حدیث عنوان بصرى، صص1304 و 1305)

تأمّل:

علّامه طهرانی و دو پسرش در نقل این ماجرا این جمله را به امام خمینی نسبت داده اند: «اصلًا عقیده من در نماز جمعه وجوب نیست؛ بلکه نماز جمعه بنظر من حتّى در زمان رسول خدا واجب تخییرى است.» این نقل به چند دلیل محل تامل است:

1. سابقاً اختلافی در وجوب تعیینی نماز جمعه با حضور معصوم نبود و می توان گفت همه علما بر آن اتّفاق نظر داشته بلکه ادّعای اجماع کرده اند. حال چگونه ممکن است امام خمینی در این جا با دیدگاه مورد اتّفاق فقهاء مخالفت کرده باشد؟ البته مقصود آن نیست که صرف مخالفت ایشان با حکم مشهور یا اجماعی محال یا مستبعد است؛ چرا که ممکن است مواردی را بیابیم که ایشان بنا بر مبانی خود و همسو با روش و اهداف خویش، بر خلاف اجماع فتوا داده باشند؛ امّا آن چه بسیار بعید است، این است که ایشان در چیزی با همه علما مخالفت کرده باشند که کاملاً همسو با روش و سیره و غرض و مبانی ایشان است! چگونه می توان پذیرفت ایشان که بیش از همه بر سیاسی بودن اسلام و جنبه های اجتماعی آن و گسترش حدود ولایت تأکید دارد؛ بر خلاف همه علما، منکر وجوب تعیینی نماز جمعه در حضور معصوم شود؟!

2. ایشان در تحریر الوسیلة نوشته است: «تجب صلاة الجمعة فی هذه الأعصار مخیرا بینها و بین صلاة الظهر.» (تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص231، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول) قید «فی هذه الاعصار» می رساند که ایشان نماز جمعه را در عصر حضور معصوم، تخییری نمی داند.

3. در زبدة الاحکام که سال ها پیش، در زمان حیات ایشان، بر اساس تحریر الوسیلة و مطابق فتاوای ایشان، تنظیم و چاپ شده، آمده است: «مسألة: تجب صلاة الجمعة تعیینا عند وجود الإمام المعصوم الحاکم، اما فی حال غیبته فتجب تخییرا بینها و بین صلاة الظهر.» (زبدة الأحکام، ص87، سازمان تبلیغات اسلامى، تهران، چاپ اوّل، 1404 ه.ق.)

4. در استفتاءات ایشان آمده است: «س- مسألۀ نماز ظهر و جمعه در زمان غیبت چگونه است؟ ج- نماز جمعه در زمان غیبت واجب تخییرى است و مجزى از نماز ظهر است.» (استفتاءات امام خمینى، ج‌1، ص268، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1422 ه. ق.)

و در فتاوایی که به ایشان نسبت داده شده است، قید «عصر غیبت» لحاظ شده است. (نک: توضیح المسائل محشى، ج‌1، صص842 و 857، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ هشتم، 1424 ه.ق.)

نظرات  (۶)

سلام علیکم. مهم زمان حال است. یعنی اگر نمازجمعه در حیات سیاسی جامعه اینچنین نقش بزرگی دارد چرا قائل به وجوب آن در این زمان نباشیم همان طور که آقای طهرانی گفتند. پس معلوم می شود بینش ایشان به مسائل سیاسی روز عمیق بوده که حتی در زمان غییت هم قائل به وجوب عینی تعیینی نمازجمعه بوده اند. والله عالم
پاسخ:
و علیکم السلام
بحث ما درباره حکم نماز جمعه نیست بلکه درباره نادرستی نقلی است که طهرانی کرده است.
ضمنا احکام شرعی تابع نص کتاب و سنت است نه استحسان و مصلحت اندیشی.

شاید در این مورد دقت بیشتر شود (البته اگر نشده)بهتر باشد شاید اگر خوب نفهمیده ایم خوب بفهمیم.

پاسخ:
لطفا نظرات خود را روشن و شفاف ارائه کنید. مثلاً اگر اشکالی در متن است روشن و مستدل بر آن انگشت بگذارید تا اگر اشکال وارد است بنده استفاده و اصلاح کنم و اگر اشکال وارد نیست پاسخش را بدهم. 
توصیه های مبهم و کلی مثل این که شاید اگر دقت کنیم خوب بفهمیم چه کمکی به سیر بحث می کند؟
  • محمدرضا فضلعلی
  • سلام علیکم و رحمه‌الله

     

    اولا در متن وپاسخ ها اشکال هست و اشکال شما بی ادبی شما نسبت به حضرت علامه آیت الله حسینی طهرانی رضوان الله علیه است اگر مقام معظم رهبری را قبول دارید پیامی که ایشان در ارتحال این عالم ربانی نوشته آمد را بخوانید 

     

    ثانیا برادر گرامی در متن مغالطه کردید ، اینکه امام که خیلی دین را سیاسی میداند دال بر این نیست که نماز جمعه را واجب عینی بدانند در زمان رسول الله صافی الله علیه وآله

     

    ثالثا بازمغالطه کردید عبارت تحریر دلالت بر آن مفهومی که شما گرفتید نمیکند 

     

    رابعاً در رابطه با کتابی که سازمان تبلیغات چاپ کرده است دو مطلب محتمل است که استدلال شما را باطل میکند 

    یک . فتوای ایشان صحیح نقل نشده 

    دو فتوای ایشان تغییر کرده 

     

    در اظهار نظر در رابطه با افراد خصوصا اولیاء خدا علیهم الرحمه دقت بفرمایید 

    پاسخ:
    وعلیکم السلام

    1. موضع بی ادبی را بفرمایید.
    2. به عنوان مؤید عرض شد
    3. مفهومش را بفرمایید.
    4. چرا باید احتمال نقل اشتباه در کتابی که چاپ شده و علی القاعده به تأیید ایشان رسیده داد؟! تغییر فتوا به کدام قرینه وقتی دست کم سه شاهد بر این فتوا وجود دارد؟
    5. در این جا فقط نقل علامه طهرانی را محل تأمل دانستیم و اظهار نظر قطعی نکردیم، هر چند بنا به قرائن و شواهد بسیار ایشان صداقت کافی نداشته و بعضا در همین وبلاگ شواهدش را نشان داده ایم. ایشان را از اولیاء خدا نمی دانیم تا چنین تحفظی داشته باشیم.
  • محمدرضا فضلعلی
  • سلام علیکم 

    مورد بی ادبی نام بردن از علامه آیت الله حسین طهرانی با عبارت «ظهرانی» در پاسخ به نظر آخر است در متن هم مطالبی بود که الان فرصت مجدد متن را ندارم 

     

    مطلب دومی هم که گفتید واضحه ، فی هذه الاعصار نسبت به به عصر امام معصوم مسکوت هست به این معنا که نظر ایشان در آن رابطه بیان نشده است و این قید قابلیت مفهوم گیری ندارد 

     

    مطلب سوم اولا برای اینکه این کتاب به تایید امام رضوان الله علیه رسیده هست یا نرسیده نیاز به مدرک هست اگر دارید ارائه بفرمائید و اینجا هیچ قاعده ای هم موجود نیست ثانیا که اگر بخئاهیم قاعده ای ایجاد ( برفرض که بخواهیم ایجاد کنیم ) بنا بر عدم تایید شخص مرجع تقلید است کما اینکه مراجع کنونی و گذشتگان حتی رساله عملیه خود را خود نمینوشتند من جمله مرحوم امام که رساله عملیه ایشان توسط مرحوم آیت الله العظمی مجتبی تهرانی نوشته شده بود 

    ایشان را ولی خدا ندانید ، دانستن و  ندانستن شما نه به ایشان رضوان الله علیه چیزی اضافه میکند و نه چیزی کم میکند ، حتی اگر کسی را ولی خدا هم بدانیم به معنای عدم جواز انتقاد علمی نیست ، اما شما ایشان را و فرزند گرامیشان ار متهم به دروغ گفتن کردید که ما دستور داریم شهادت عدلین را در دادگاه قبول کنیم حالا شما با یک احتمالات ضعیف دارید به یک مومن ( نه یک عالم ربانی ) تهمت کذب وارد میکنید 

     

    پاسخ:
    وعلیکم السلام 
    عجب حرفهایی میزنید!
    ما همه جا از طهرانی با علامه طهرانی یا طهرانی یا ... یاد کرده ایم! حالا فرضا یک مورد اشتباه تایپی رخ داده و به جای ط، ظ نوشته شده است!! این هم شد توهین؟! هر چند همین مورد را هم که میگویید من نفهمیدم کجا منظورتان است!

    با سلام،

    درود خدا بر بندگان مخلص خدا همچون حضرت علامه طهرانی که در حد توان از این انقلاب ایران دفاع کردند و بخصوص در مساله طرح انحرافی کاهش جمعیت کل تلاش خود را انجام دادند که این انقلاب که نام اسلامی هم دارد به انحراف کشیده نشود. 

    به هر حال خدا به کلیه سربازان این انقلاب از بزرگ و کوچک توفیق بدهد.

    و السلام الله علی عباده الصالحین

    سلام خدا بر مرحوم حضرت علامه طهرانی رحمةالله علیه که از بزرگترین حامیان این نظام و انقلاب بودند و این حمایت هم در لابلای مطالب و کتابهای شریفشون اومده و هم در زمان حیاتشان تمام قد از انقلاب اسلامی دفاع کردند.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی