آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

اندیشه کلامی بخاری

دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶ ق.ظ

محمّد بن اسماعیل بخاری (194-256 ه.ق.)، نویسنده مهمّ‌ترین جامع حدیثیِ اهل سنّت، کتابی دارد به نام «خلق افعال العباد» که در آن به بیان دغدغه‌های فکری و اعتقادی خود پرداخته است؛ از جمله تأکید بر این که «خداوند مکان دارد، دیدنی است، حرکت می‌کند و هر کس منکر آن شود کافر است» و دیگر این که «قرآن مخلوق نیست». از مهمّ‌ترین دلائل بخاری بر نفی مخلوق بودن خداوند این است که «قرآن شامل اسمِ خداوند است.» به بخشی از استدلالات کتاب توجّه کنید:

حَدَّثَنَا مُحَمد بن عَبْد الله أبو جعفر البغدادی، قال : سمعت أبا زکریا یحیى بن یوسف الزمی، قال: کنا عند عَبْد الله بن إدریس... قال : لیس هؤلاء من أهل التوحید ، هؤلاء الزنادقة من زعم أن القرآن مخلوق فقد زعم أن الله مخلوق، یقول الله: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، فالله لا یکون مخلوقا، و الرحمن لا یکون مخلوقا، و الرحیم لا یکون مخلوقا ، و هذا أصل الزنادقة، من قال هذا فعلیه لعنة الله ، لا تجالسوهم، وَ لاَ تناکحوهم. (خلق أفعال العباد، ص4)

و قال بعض أهل العلم : إن الجهمیة هم المشبهة، لأنهم شبهوا ربهم بالصنم، و الأصم، و الأبکم الذی لا یسمع، و لا یبصر، و لا یتکلم، و لا یخلق و قالت الجهمیة: و کذلک لا یتکلم، و لا یبصر نفسه و قالوا: إن اسم الله مخلوق، و یلزمهم أن یقولوا إذا أذن المؤذن أن یقولوا : لا إله إلا [الله] الذی اسمه الله، و أشهد أن مُحَمدا رسول الذی اسمه الله، لأنهم قالوا: إن اسم الله مخلوق. و لقد اختصم یهودی و مسلم إلى بعض معطلیهم فقضى بالیمین على المسلم ، فقال الیهودی حلّفه بالخالق لا بالمخلوق، فإن هذا فی القرآن، و زعمت أن القرآن مخلوق فحلّفه بالخالق، فبهت الآخر، و قال: قُومَا حتى أنظر فی أمرکما، و خسر هنالک المبطلون. (خلق أفعال العباد، صص34 و 35)

خلاصه استدلال بخاری و مشایخش این است که اگر کسی بگوید: «قرآن مخلوق است.» پس آیات آن مانندِ «بسم الله الرّحمن الرّحیم» هم باید مخلوق باشد؛ پس «الله» و «الرحمن» و «الرحیم» هم باید مخلوق باشند؛ در حالی که خدا مخلوق نیست.

وجه مغالطه‌ی ایشان بسیار آشکار است. این افراد میان «اسم» و «مسمّی» خلط کرده‌اند. حرف آن‌ها دقیقاً مانند این است که کسی بگوید: اگر بگوییم «قرآن سوزاننده نیست» یعنی آیه‌ی «النّار ذات الوقود» هم سوزاننده نیست؛ و لازم می‌آید که «النّار» هم سوزاننده نباشد؛ در حالی که آتش سوزاننده است.

در مقابل، محدّثان شیعه همواره بر غیریّت اسم و مسمّی تأکید کرده‌اند (نک: الکافی، ج‏1، صص87 و 113 و 116 و ر.ک: التوحید للصدوق)

عجب آن که مشایخ اهل سنّت از سویی بین اسم و مسمّی خلط کرده و بر پایه‌ی این خلط، دیگران را تکفیر کرده‌اند و از سوی دیگر حاضر به شنیدن بحث و تبیین و دفاع مخالف نیز نبوده‌ و هر گونه بحث درباره غیریّت یا عینیّت اسم و مسمّی را مصداق بی‌دینی شمرده‌اند:

حدثنا خلف، نا الحسن، نا سعید بن أحمد بن زکریا، نا یونس بن عبد الأعلى قال: سمعت الشافعی یقول: إذا سمعت الرجل یقول: الاسم غیر المسمى أو الاسم المسمى فاشهد علیه أنه من أهل الکلام و لا دین له. (جامع بیان العلم و فضله، ص367، ابن عبدالبرّ)

این در حالی است که در روایات اهل بیت (ع) و خصوصاً امام صادق (ع) غیریّت اسم و مسمّی، بارها تبیین شده است.

بخاری همچنین اصرار دارد که اگر کسی مکان داشتن و دیدنی بودن خداوند را انکار کند، کافر است. او معتقد است «الرّحمن علی العرش استوی» باید بر معنای ظاهری حمل شود و برای اثبات عقیده‌ی خود به کلام بسیاری از بزرگان استشهاد می‌کند؛ مانند:

... و حذر یزید بن هارون من الجهمیة و قال: من زعم أن الرحمن على العرش استوى على خلاف ما یقرّ فی قلوب العامة فهو جهمی... (خلق افعال العباد، ص19)

او همچنین معتقد است خداوند از جایی به جایی می‌رود و به استدلال «فضیل بن عیاض» استشهاد می‌کند:

و قال الفضیل بن عیاض: إذا قال لک جهمی: أنا أکفر برب یزول عن مکانه، فقل: أنا أؤمن برب یفعل ما یشاء. (خلق أفعال العباد، ص 19)

حاصل استدلال این که خداوند هر کاری بخواهد می‌کند پس می‌تواند جابجا شود.

پاسخ این مغالطه نیز بسیار روشن است. این سخن مانند این است که کسی بگوید: خدا هر چه بخواهد می‌کند پس اگر بخواهد خودکشی می‌کند. پر واضح است که محالات ذاتی و اموری که مستلزم نقص است، از موضوع و مفهوم قدرت خارج است. جابجایی از اموری است که اوّلا در حقّ خداوند محال ذاتی است و قدرت بر محال بی‌معنا است و ثانیاً کمال نیست تا نفی آن مستلزم عجز باشد؛ بلکه نقص ذاتی است و نفیِ مطلق آن مستلزم کمال و قدرت است.


نظرات  (۱)

  • زندگی مانند یک آینه است
  • مادر بزرگ می گفت: “درست می شود” و همیشه بعدش نگاه می کرد به آسمان و می خندید حتم دارم چیزهایی درباره خدا می دانست که ما بی خبر بودیم!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی