آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار

موضوعات مختلف دینی به ویژه اعتبارسنجی احادیث و گزارش‌های تاریخی

آثار


بایگانی
آخرین نظرات

امامت اهل الذکر ترازوی ایمان و نفاق

يكشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵ ب.ظ

«واخرج ابن مردویة عن أنس سمعت رسول الله صلی الله علیه [وآله] وسلّم یقول: إنّ الرّجل لیُصلّی ویصوم ویحجّ ویعتمر وإنّه لمنافق. قیل: یا رسول الله بماذا دخل علیه النّفاق؟ قال: یطعن علی امامه وامامه من قال الله فی کتابه: فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون [النحل: 43].» 
📚السیوطی، الدر المنثور، مخطوطة المکتبة الخلیلیة بالهند، ورقة 25 / الف

ابن مردویه به سند خود از انس بن مالک روایت کرد که گفت: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: همانا [چه بسا] انسان نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد و حج می‌گزارد و عمره به جا می‌آورد اما منافق است. گفته شد: ای رسول خدا به چه چیزی نفاق بر او وارد می‌شود؟ فرمود: بر امامش طعن می‌زند و امام او کسی است که خداوند در کتابش فرموده: پس از اهل ذکر بپرسید اگر نمی‌دانید.
✍️در نسخه چاپی الدر المنثور سند حدیث (واخرج ابن مردویة... وسلّم) افتاده و متن حدیث به حدیث پیشین که از تفسیر ابن ابی حاتم از سعید بن جبیر نقل شده، چسبیده است (الدر المنثور، ج5، ص133) و برای همین صدر و ذیل آن متناقض و مضطرب می‌نماید.

سپس به همین صورت مغلوط به بخش بازسازی‌شده تفسیر ابن ابی حاتم (یعنی استدراک محقق بر بخش موجود تفسیر ابن ابی‌حاتم) راه یافته است (تفسیر ابن ابی حاتم، ج7، ص2289) حال آن که منبع آن تفسیر ابن ابی حاتم نیست.

آلوسی در تفسیر خود روایت را به شکل درست از ابن مردویه نقل کرده و به همسو بودن آن با اعتقاد امامیه تصریح کرده است (الآلوسی، روح المعانی، ج7، ص386).

 

نظرات  (۱)

السلام علی من التبع الهدی
من ذیل مطلب مربوطه کامنت گذاشتم،‌تأیید نکردید،
حال اینجا مجدد می‌نویسم!
اگر مرد هستید، بسم الله
من با شما مباهله می‌کنم!


یک جمله من می‌نویسم:

اگر آقای مرحوم سید حسین یعقوبی قائنی مطالبشان در کتاب سفینة الصادقین از جمله آن مطلبی که شما به زعم خود نقد کردید حق و صحیح نیست، از حول و قوای الهی بیزاری می‌جویم!!!!


حال شما ضمن تأیید و اجازه‌ی رؤیت عمومی مطلب بنده در پاسخ این جمله را خودتان بنویسید:

من مدیر این وبلاگ، اگر نقدم نسبت به آقای سید حسین یعقوبی قائنی که در وبلاگم منتشر کردم حق و صحیح نیست، از حول و قوای الهی بیزاری می‌جویم!!!!



بسم الله اگر حریف مایی...

پاسخ:
اتّبع الهدی درست است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی